Dagelijks rijden er in Duitsland een miljoen trucks rond. Veel te veel om allemaal ’s avonds een parkeerplekje te garanderen. De Duitsers komen nu 30.000, en straks 40.000 parkeerplaatsen tekort. Dat zeggen deskundige van de Duitse deelstaten Hessen en Rheinland-Pfalz.
In deze deelstaten wordt het aantal parkeerplaatsen weliswaar uitgebreid, maar dit wordt toch een beetje ervaren als dweilen met de kraan open. Het aantal vrachtwagens op de Duitse wegen blijft maar toenemen. Dat er zoveel trucks onderweg zijn, komt mede doordat burgers in toenemende mate online bestellen en niet meer naar winkels gaan. “Er wordt steeds meer online besteld, maar niemand van die klanten wil een vrachtwagen zien”, zeggen vertegenwoordigers van de deelstaten. Ze doelen erop, dat de voorgenomen bouw soms gehinderd wordt door dezelfde burgers die zo graag online bestellen.
45 uurs weekendrust
Volgens de Duitse vereniging van Autohofen wordt het gebrek aan parkeerplaatsen verergerd door de 45-uurs weekendrust, die buiten de cabine genoten moet worden. “Daardoor komen er meer trucks op parkeerplaatsen te staan, waarvan de chauffeur in een nabijgelegen hotel gaat rusten. Ergens anders gaan staan en in je cabine blijven is namelijk verboden.” Het leidt ertoe, dat de uitbaters van Autohofen, overwegen om zelf een hotel te bouwen.
Roatel
Alternatief is het Roatel, " target="_blank" rel="noopener noreferrer">waarover we een jaar geleden berichtten in BIGtruck. Deze organisatie is flink aan het uitbreiden. Zij bouwen zeecontainers om tot slaapverblijven, die van alle gemakken zijn voorzien en waar je kunt overnachten voor 49 euro. Daarvan zijn er nu vier in Duitsland, maar in de loop van het jaar zullen er tien zijn en aan het einde van 2022 moet de teller op dertig staan.