De Raad voor de Rechtspraak heeft flink wat aan te merken op het wetsvoorstel die de heffing van tolgelden voor trucks in ons land moet regelen. Waarschijnlijk moet het voorstel flink op de schop.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat had zelf om het advies gevraagd. Niet duidelijk is hoe de 'rechtsbescherming' van bedrijven is geregeld en dat er mogelijk sprake is van staatssteun. Wat betreft die rechtsbescherming: dat gaat er bijvoorbeeld om dat nu nog onduidelijk is wanneer een bedrijf precies bezwaar kan maken tegen de tolheffing. Ook is niet duidelijk op welk recht (bestuursrecht of civielrecht) een transporteur een beroep kan doen wanneer deze principiële bezwaren heeft tegen tolheffing.
De Raad voor de Rechtspraak wijst de minister er ook op dat de zogeheten 'terugsluis' van de vrachtwagenheffing kan worden gezien als (verboden) staatssteun. In het regeerakkoord is afgesproken dat de opbrengsten van de vrachtwagenheffing terugvloeien naar het wegtransport, om verduurzaming en innovatie van de sector te bekostigen. TLN heeft zich, samen met evofenedex en de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN), hard gemaakt voor die terugsluis en zal dat blijven doen. . De Raad voor de Rechtspraak vindt dat in de wet niet duidelijk staat hoe kan worden voorkomen dat de terugsluis als ongeoorloofde staatssteun wordt gezien.
Het ministerie bekijkt het commentaar van de Raad voor de Rechtspraak, TLN en alle andere partijen, wijzigt het wetsvoorstel op enkele punten en stuurt het dan naar de Tweede Kamer, die er dan over stemt. Dit gebeurt waarschijnlijk begin 2020.