De 210 bakwagens van Technische Unie bezorgen vanuit 17 hubs in Nederland elke dag technische installatiematerialen aan klanten. Hierbij voeren ze tussen de 45 en 50 stops per dag uit en rijden ze zo’n 80.000 kilometer per jaar. Geen eenvoudig leven dus voor de voertuigen. Technische Unie heeft hierbij vertrouwen in MAN, blijkens de aanschaf van zeven nieuwe TGL bakwagens.
Technische Unie kiest voor dieselvrachtwagens, ondanks dat deze volgend jaar te maken krijgen met zero-emissiezones in de binnensteden. De nieuwe vrachtwagens mogen echter nog vijf jaar de binnenstad in volgens de overgangsregels. Wagenparkbeheerder Marcel van Haasen legt uit dat Technische Unie op deze manier later de overstap kan maken. Hij zegt: “De ontwikkelingen op elektrisch gebied gaan snel en zo kunnen wij ons rustig oriënteren. De nieuwe, elektrische eTGL ziet er bijvoorbeeld goed uit en daar gaan we dan ook naar kijken voor de toekomst.’’
Vanwege de veiligheid zijn de MAN TGL 10.190 bakwagens voorzien van cameraspiegels. Op deze manier zijn alle dode hoeken verdwenen. Ook hebben ze extra bescherming onder de voorbumper en flitsers voor en achter voor extra veiligheid. Verder is er gekozen voor een volledig aero pakket op de cabine en voor een Jonker laadbak met een aflopende daklijn. Vanwege de vele stops is de laadbak voorzien van een uitklapbare opstap met wegrijbeveiliging.