Met de komst van twee nieuwe MAN TGX 41.640 zwaartransport trekkers is Wagenborg Nedlift klaar voor de toekomst. De nieuwe giganten zijn goed voor maximale terreingewichten tot 250 ton. Daarmee zijn dit trekkers uit de zwaarste klasse die geschikt zijn voor het uitdagende werk in de wereld van het zwaartransport.
Wagenborg Nedlift heeft veel ervaring met MAN-trucks uit de koningsklasse. Het bedrijf is gespecialiseerd in de meest uitdagende transporten en daarvoor zet het al jaren MAN-trucks in. Wagenpark manager en hoofd Technische Dienst Jan- Ebe Boerema: “ Voor ons is er eigenlijk maar één merk in deze klasse, en dat is MAN. Onze chauffeurs zijn enthousiast over de MAN-techniek met de WSK Koppelomvormer en daarmee verrichten ze soms ware heldendaden. In dit speciale werk is het vakmanschap van de chauffeur het allerbelangrijkst en onze mannen willen niet anders dan deze trucks. Met de koppelomvormer zijn ze altijd in controle onder de meest lastige omstandigheden, en dat is cruciaal in dit werk.’’
Koppelomvormer
De vier assige MAN-trekkers zijn voorzien van de meest luxueuze XXL- cabine met stand-airconditioning. “Wij werken veel in Duitsland en daar mag in veel gevallen overdag niet gereden worden. Dat betekent dat de chauffeurs overdag in de cabine slapen, en dan wil je, ook in de zomermaanden een goed klimaat aan boord. Verder zijn de trucks voorzien van alle luxe om comfortabel langdurig in de cabine te kunnen verblijven’’, aldus Boerema. De trucks zijn voorzien van de nieuwste versie van de D38 krachtbron. Deze zescilinder levert 640 pk en is gekoppeld aan een geautomatiseerde TipMatic-versnellingsbak met koppelomvormer. Achter de cabine is af fabriek een rek gebouwd met onder meer de speciale koeler voor de WSK en een 960 liter brandstoftank. Verder zijn er in het rek extra luchtketels en een 290 liter hydrauliekolie tank gebouwd. Door de compacte bouwwijze van de vier- asser ontbrak de ruimte aan het chassis voor deze voorzieningen.