Aanpassing rijtijden voor elektrische trucks?

Blog
25-01-2023 | Door Iep van der Meer

In Zweden gaan stemmen op om de Europese rij- en rusttijden aan te passen in verband met de inzet van elektrische trucks. Zweedse vervoerders en Mobility Zweden hebben hiervoor een lobby gestart.

Chauffeurs die met de rijtijden niet uitkomen omdat ze een laadstation moeten zien te bereiken zouden die ruimte moeten krijgen. Het idee is dat chauffeurs in zo’n geval de maximale rijtijd mogen overschrijden om naar het dichtstbijzijnde laadstation te rijden, uiteraard als dat op een veilige manier kan.

Ook zou het mogelijk moeten worden om een truck tijdens de verplichte negen uur rust, of de 24 uurs weekendrust te verplaatsen als dat nodig is. Stel dat je aan de laadpaal staat, en na anderhalf uur is de accu vol. Het moet dan mogelijk worden om naar de dichtst bijzijnde parkeerplaats te rijden, zonder dat de negen uur rust opnieuw wordt gestart. Hierbij wordt als voorbeeld aangehaald het op- en afrijden van boot of trein binnen de rusttijd. Dat is nu al mogelijk. Dit verplaatsen zou mogelijk moeten worden omdat het langdurig bezet houden van een laadpunt niet de bedoeling is.

De voorstellen zijn ingediend bij de Europese Commissie door Maria Lindh, economisch beleidsexpert bij Transportföretagen

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.