Chauffeurs die met de rijtijden niet uitkomen omdat ze een laadstation moeten zien te bereiken zouden die ruimte moeten krijgen. Het idee is dat chauffeurs in zo’n geval de maximale rijtijd mogen overschrijden om naar het dichtstbijzijnde laadstation te rijden, uiteraard als dat op een veilige manier kan.
Ook zou het mogelijk moeten worden om een truck tijdens de verplichte negen uur rust, of de 24 uurs weekendrust te verplaatsen als dat nodig is. Stel dat je aan de laadpaal staat, en na anderhalf uur is de accu vol. Het moet dan mogelijk worden om naar de dichtst bijzijnde parkeerplaats te rijden, zonder dat de negen uur rust opnieuw wordt gestart. Hierbij wordt als voorbeeld aangehaald het op- en afrijden van boot of trein binnen de rusttijd. Dat is nu al mogelijk. Dit verplaatsen zou mogelijk moeten worden omdat het langdurig bezet houden van een laadpunt niet de bedoeling is.
De voorstellen zijn ingediend bij de Europese Commissie door Maria Lindh, economisch beleidsexpert bij Transportföretagen