Aanpassing rijtijden voor elektrische trucks?

Blog
25-01-2023 | Door Iep van der Meer

In Zweden gaan stemmen op om de Europese rij- en rusttijden aan te passen in verband met de inzet van elektrische trucks. Zweedse vervoerders en Mobility Zweden hebben hiervoor een lobby gestart.

Chauffeurs die met de rijtijden niet uitkomen omdat ze een laadstation moeten zien te bereiken zouden die ruimte moeten krijgen. Het idee is dat chauffeurs in zo’n geval de maximale rijtijd mogen overschrijden om naar het dichtstbijzijnde laadstation te rijden, uiteraard als dat op een veilige manier kan.

Ook zou het mogelijk moeten worden om een truck tijdens de verplichte negen uur rust, of de 24 uurs weekendrust te verplaatsen als dat nodig is. Stel dat je aan de laadpaal staat, en na anderhalf uur is de accu vol. Het moet dan mogelijk worden om naar de dichtst bijzijnde parkeerplaats te rijden, zonder dat de negen uur rust opnieuw wordt gestart. Hierbij wordt als voorbeeld aangehaald het op- en afrijden van boot of trein binnen de rusttijd. Dat is nu al mogelijk. Dit verplaatsen zou mogelijk moeten worden omdat het langdurig bezet houden van een laadpunt niet de bedoeling is.

De voorstellen zijn ingediend bij de Europese Commissie door Maria Lindh, economisch beleidsexpert bij Transportföretagen

Laatste blogberichten

Blog
18-04-2025
Carglass sterretje

Scheurtje in je ruit? Let op in Duitsland!

De Duitse handhavers gingen altijd al behoorlijk ‘grundlich’ te werk maar ze lijken nu volledig door te slaan.…
Blog
09-04-2025
Vrachtwagenheffing BIGtruck (3)

Medio 2026: Vrachtwagenheffing

Halverwege volgend jaar gaat de Vrachtwagenheffing van start in Nederland. Menigeen twijfelt of die deadline gehaald wordt,…
Blog
03-04-2025
Parkeren vrachtwagens (960 x 640)

Zonder parkeerplaatsen geen chauffeurs

Iedere chauffeur kent de parkeerproblemen. Gelukkig begint de politiek de problemen ook te zien.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.