Blog
28-03-2016 | Door Iep van der Meer

Hoewel we de laatste tijd erg de focus leggen op aerodynamica is dat niks nieuws. Stroomlijnen is al zo oud als de auto zelf en dat geld ook voor trucks.

De Amerikanen hebben het op zich heel gemakkelijk zou je zeggen. Met die lange neuzen is het namelijk vrij eenvoudig om een mooie stroomlijn te maken. Toch kijken ze ook in de USA naar het optimaliseren van de stroomlijn voor frontstuur trucks. Zo viel mijn oog op deze fraaie Freightliner Argosy met een heel bijzonder stroomlijn neusje.

Dit is waar ze ook in Europa heen willen. Extra lengte voor meer stoomlijn en voor het optimaliseren van de kreukelzone. Je frontstuur truck wordt dan eigenlijk voorzien van een gestroomlijnd kussen aan de voorkant. De vooras blijft gewoon op de bestaande positie. Of het daar mooier van wordt is een kwestie van smaak maar dit is wat Europa wil.  

Ik begon dit stukje met de bewering dat de aandacht voor stroomlijn niks nieuws is. De Peterbilt die je hier ziet bewijst dat. Deze truck fotografeerde ik in 1996 in de USA en het was toen al een wat ouder exemplaar. Foeilelijk als je het mij vraagt maar wel heel apart. Foto's van dit model heb ik ook nooit weer ergens gezien.

Foto Freightliner: ">www.xtrucking.co.nz

Laatste blogberichten

Blog
19-09-2025
Truckparking Venlo

IRU luidt de noodklok over parkings

Volgens de IRU, de Internationale Transportvakbond ETF en de parkeerorganisatie ESPORG is er een tekort van zo’n 390.000…
Blog
16-09-2025
Overveld (28)-1400

VECTO voor trailers werkt niet

De VECTO regels voor getrokken materieel zijn contraproductief en werken slechts kostenverhogend, zonder dat er CO2 bespaard…
Blog
27-08-2025
BIGtruck Super Eco Combi

Super Eco Combi: Europese standaard is ver weg

Volgens TLN gaat de eerste Super Eco Combi waarschijnlijk dit jaar nog de weg op in Nederland. In navolging…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.