Afsluiting A2: Waarom niet als in Duitsland?

Blog
20-08-2024 | Door Iep van der Meer

Dit weekend is wordt de A2 opnieuw volledig afgesloten. Vorige week zorgde dat voor een ernstig verkeersinfarct in Nieuwegein doordat mensen een andere route zochten. Volgens Rijkswaterstaat en de gemeente zijn daar nu maatregelen getroffen om het sluipverkeer tegen te gaan.

Met meer matrixborden, verkeersregelaars en stoplichten die langer op rood staan wordt het nog frustrerender om een weg te zoeken als je helemaal vastgelopen bent op de A2. Voor een deel zullen automobilisten andere snelwegen zoeken, of thuis blijven maar het gevolg zal zijn dat je nog langer vast staat op de snelwegen in de omgeving.

Ik begrijp dat snelwegen soms onderhoud nodig hebben, of een compleet nieuwe asfaltlaag maar ik verbaas me er over hoe eenvoudig hele wegen worden afgesloten in Nederland. Dat gebeurt ook regelmatig op de A6 door de polder en hoewel dat een minder drukke weg is zorgt dat ook voor grote frustraties. Je wordt dan ineens de polder in gestuurd, laat op de avond of midden in de nacht.

Waarom niet, net als in de Duitse baustelles één baan afzetten met barriers? Dan kan het verkeer in een wat lager tempo tenminste doorrijden. Natuurlijk is dat kostbaar, en duren de werkzaamheden langer omdat er Barriers geplaatst moeten worden. Verder duren de werkzaamheden langer omdat dan de rijbanen één voor één moeten worden aangepakt, maar het scheelt toestanden zoals vorig weekend in Nieuwegein.

Natuurlijk is ook zo’n ‘baustelle’ irritant door de smallere rijbanen en de snelheidsbeperkingen, maar je kunt wel gewoon doorrijden. Vorige week bleek dat het compleet afsluiten van de A2 eigenlijk gewoon niet kan. Die weg ligt daar niet voor niks, daar rekenen mensen op.

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.