Afsluiting A2: Waarom niet als in Duitsland?

Blog
20-08-2024 | Door Iep van der Meer

Dit weekend is wordt de A2 opnieuw volledig afgesloten. Vorige week zorgde dat voor een ernstig verkeersinfarct in Nieuwegein doordat mensen een andere route zochten. Volgens Rijkswaterstaat en de gemeente zijn daar nu maatregelen getroffen om het sluipverkeer tegen te gaan.

Met meer matrixborden, verkeersregelaars en stoplichten die langer op rood staan wordt het nog frustrerender om een weg te zoeken als je helemaal vastgelopen bent op de A2. Voor een deel zullen automobilisten andere snelwegen zoeken, of thuis blijven maar het gevolg zal zijn dat je nog langer vast staat op de snelwegen in de omgeving.

Ik begrijp dat snelwegen soms onderhoud nodig hebben, of een compleet nieuwe asfaltlaag maar ik verbaas me er over hoe eenvoudig hele wegen worden afgesloten in Nederland. Dat gebeurt ook regelmatig op de A6 door de polder en hoewel dat een minder drukke weg is zorgt dat ook voor grote frustraties. Je wordt dan ineens de polder in gestuurd, laat op de avond of midden in de nacht.

Waarom niet, net als in de Duitse baustelles één baan afzetten met barriers? Dan kan het verkeer in een wat lager tempo tenminste doorrijden. Natuurlijk is dat kostbaar, en duren de werkzaamheden langer omdat er Barriers geplaatst moeten worden. Verder duren de werkzaamheden langer omdat dan de rijbanen één voor één moeten worden aangepakt, maar het scheelt toestanden zoals vorig weekend in Nieuwegein.

Natuurlijk is ook zo’n ‘baustelle’ irritant door de smallere rijbanen en de snelheidsbeperkingen, maar je kunt wel gewoon doorrijden. Vorige week bleek dat het compleet afsluiten van de A2 eigenlijk gewoon niet kan. Die weg ligt daar niet voor niks, daar rekenen mensen op.

Laatste blogberichten

Blog
10-11-2025
Truck in de mist

Mist zonder licht: Levensgevaarlijk

De afgelopen dagen was het behoorlijk mistig in Nederland en dan zien we dagelijks tientallen auto’s zonder licht,…
Blog
03-11-2025
BIGtruck Gordijnen

Dure gordijntjes na boete

Veel chauffeurs hebben luxe gordijnen die ze overdag zorgvuldig in de plooi doen om ze vervolgens mooi in het zicht, half voor…
Blog
19-09-2025
Truckparking Venlo

IRU luidt de noodklok over parkings

Volgens de IRU, de Internationale Transportvakbond ETF en de parkeerorganisatie ESPORG is er een tekort van zo’n 390.000…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.