Afsluiting A2: Waarom niet als in Duitsland?

Blog
20-08-2024 | Door Iep van der Meer

Dit weekend is wordt de A2 opnieuw volledig afgesloten. Vorige week zorgde dat voor een ernstig verkeersinfarct in Nieuwegein doordat mensen een andere route zochten. Volgens Rijkswaterstaat en de gemeente zijn daar nu maatregelen getroffen om het sluipverkeer tegen te gaan.

Met meer matrixborden, verkeersregelaars en stoplichten die langer op rood staan wordt het nog frustrerender om een weg te zoeken als je helemaal vastgelopen bent op de A2. Voor een deel zullen automobilisten andere snelwegen zoeken, of thuis blijven maar het gevolg zal zijn dat je nog langer vast staat op de snelwegen in de omgeving.

Ik begrijp dat snelwegen soms onderhoud nodig hebben, of een compleet nieuwe asfaltlaag maar ik verbaas me er over hoe eenvoudig hele wegen worden afgesloten in Nederland. Dat gebeurt ook regelmatig op de A6 door de polder en hoewel dat een minder drukke weg is zorgt dat ook voor grote frustraties. Je wordt dan ineens de polder in gestuurd, laat op de avond of midden in de nacht.

Waarom niet, net als in de Duitse baustelles één baan afzetten met barriers? Dan kan het verkeer in een wat lager tempo tenminste doorrijden. Natuurlijk is dat kostbaar, en duren de werkzaamheden langer omdat er Barriers geplaatst moeten worden. Verder duren de werkzaamheden langer omdat dan de rijbanen één voor één moeten worden aangepakt, maar het scheelt toestanden zoals vorig weekend in Nieuwegein.

Natuurlijk is ook zo’n ‘baustelle’ irritant door de smallere rijbanen en de snelheidsbeperkingen, maar je kunt wel gewoon doorrijden. Vorige week bleek dat het compleet afsluiten van de A2 eigenlijk gewoon niet kan. Die weg ligt daar niet voor niks, daar rekenen mensen op.

Laatste blogberichten

Blog
24-04-2025
Spaghetti uitlaat truck

Spaghetti uitlaat mag niet van Polizei

Een Nederlandse bloemenrijder werd in Duitsland, in de buurt van Bad Münstereifel aan de kant gezet vanwege het…
Blog
18-04-2025
Carglass sterretje

Scheurtje in je ruit? Let op in Duitsland!

De Duitse handhavers gingen altijd al behoorlijk ‘grundlich’ te werk maar ze lijken nu volledig door te slaan.…
Blog
09-04-2025
Vrachtwagenheffing BIGtruck (3)

Medio 2026: Vrachtwagenheffing

Halverwege volgend jaar gaat de Vrachtwagenheffing van start in Nederland. Menigeen twijfelt of die deadline gehaald wordt,…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.