Het Britse trotse merk Leyland werd ooit overgenomen door Paccar maar in India leeft het voort als Ashok Leyland. Een merk wat nou niet direct bekend staat om zijn moderne trucks maar de ontwikkelingen gaan door, ook in India..
Ashok Leyland maakt deel uit van de Hiduja Group, één van de grootste producenten van bedrijfswagens in India. We kennen van dit merk vooral de armoedige en hopeloos verouderde truckjes op basis van Ford Cargo en andere oude Engelse trucks. Nieuw wordt zo'n ding afgeleverd met een stalen cabine. Naar verloop van tijd waarbij roest en ongevallen huh sporen achter gelaten hebben wordt die in de praktijk vaak vervangen door houten constructies.
De woorden 'emissies' of 'milieu' zouden we niet meteen in verband willen brengen met India, en al helemaal niet met het merk Ashok Leyland. Toch blijken ze daar ook niet stil te zitten. Op de Dehli Auto Expo werd namelijk vol trots de nieuwe Ashok Leyland 4940 Euro-6 truck onthuld. Een modern ogende truck met onmiskenbare Scania invloeden.
Grappig is hoe ze elkaar nabouwen daar in India. De rode truck die je hier ziet is een Tata, een merk wat inmiddels eigenaar is van het Koreaanse Deawoo. De styling van die truck was ook al gebaseerd op de Scania cabine en op zijn beurt heeft Ashok Leyland dat weer soort van gekopieerd.
De motor in de Ashok Leyland is genaamd Neptun 8L en deze levert 400 pk en 1600 Nm aan koppel. Ashok Leyland geeft verder geen technische details prijs over hoe ze de Euro-6 normen halen maar een blauw dopje verraad het gebruik van AdBlue. Verder zal een roetfilter niet ontbreken waardoor dit volgens mijn informatie officieel het eerste ashok ooit is met een roetfilter!