Toeleveranciers zoals het Duitse ZF, een bedrijf dat inmiddels veel meer doet dan alleen transmissies bouwen, wat ze doen voor DAF, Iveco en MAN, zegt dat de truck-industrie het voortouw zal nemen inzake autonoom rijden. Met name in de VS worden stappen gezet in die richting, aldus het bedrijf.
De Amerikaanse RDW, de NTHTSA, heeft tests uitgevoerd met adaptive cruise control systemen en met systemen die kop-staart-botsingen moeten voorkomen. Verder zijn wettelijke obstakels weggenomen om in de VS langdurig proeven met platooning in de praktijk te kunnen uitvoeren, aldus ZF. Het vergaand implementeren van ADAS-systemen, kan volgens ZF leiden tot sterke vermindering van het aantal ongevallen met trucks. “Gemiddeld kost een ongeval met een vrachtwagen 53.000 dollar. Gebleken is dat 32%, bijna een derde, wordt veroorzaakt door onbedoeld uit de rijstrook rijden, aldus ZF. Doordat vrachtwagen meest op snelwegen rijden of in afgesloten depots om te laden of lossen, is er een groot potentieel voor zelf rijdende trucks. Hiermee kan ook het chauffeurstekort effectiever worden bestreden, dat alleen al in de VS tot 100.000 op zal lopen in 2022, is de verwachting.
Level 4
ZF werkt aan een Electronic Control Unit (ECU) waarmee een truck grotendeels zelf kan rijden, wat in de SAE termen Level 4 wordt genoemd. Hierbij hoeft de chauffeur alleen nog een controlerende functie uit te voeren. De truck doet verreweg het meeste zelf. ZF zegt deze Ecu te ontwikkelen voor een truckfabrikant, die met deze techniek in 2024/25 de markt op wil komen. In hoeverre wetten en regels hiervoor dan klaar zullen zijn, meldt ZF begrijpelijkerwijs niet. Ze benadrukt dat de implementatie van ADAS-systemen het pad naar de autonoom rijden truck zijn.
Maar die wetten, daar draait het nu juist om. In Europa rijdt nog niemand autonoom, alleen op testbanen. In de VS zijn namens ZF ook andere partijen bezig en die hebben daar ontheffing voor. Maar ook in al die gevallen is er minstens één chauffeur aan boord. Ten tijde van de platooning-mode in 2016, viel ook al op dat in elk EU-land er een andere minimum afstand bestond tussen de beide platoonende trucks. Dat de techniek er straks is, daar hoeft niemand aan te twijfelen, maar wat je ermee mag en wanneer? Dat zal nog wel even duren, zeker wanneer het Europees geregeld moet worden.