Autotransport met grote cabine

Blog
09-06-2022 | Door Iep van der Meer

In deze tijden van chauffeurstekorten kiezen steeds meer vervoerders voor grotere cabines. Soms zelfs groter dan nodig, want menige supermarkt wordt vol gereden door een Super Space Cab of een andere grote slaapcabine.

Een uitzondering is het autotransport. Daar kiezen ze vrijwel steevast voor lage cabines en dan vaak nog in een smalle variant ook. Het kan nog erger, want vaak is er ook nog een hap uit gesneden of het dak extra verlaagd. Toch zijn chauffeurs van dit soort trucks ook regelmatig wekenlang van huis. Het is onvoorstelbaar dat daar geen wetgeving tegen is, want nachtenlang bivakkeren in een cabine die eigenlijk bedoeld is voor distributie ritten is gewoon afzien. Overigens geldt dit ook voor de zogenaamde ‘Polensprinters’ waarbij chauffeurs nog minder ruimte hebben.

Uitzondering op laadlengte

Het rare is dat autotransporters niet alleen langer mogen zijn dan andere combinaties, ze hebben kennelijk ook een vrijstelling voor de maximale laadlengte. Door lage cabines toe te passen kan er nog net een auto extra mee, die dan over de cabine heen steekt. Het is ons een raadsel waarom chauffeurs dit nog steeds pikken, want het kan ook anders. Dat bewijst deze Deense autotransporter. De chauffeur heeft een riante slaapplek in zijn Actros GigaSpace cabine en hij kan nog steeds acht auto’s meenemen. Overigens is dit maar een voorbeeld, want er zijn inmiddels al meer autotransport ondernemers die het welzijn van de chauffeur belangrijker vinden dan een extra auto meenemen.

Laatste blogberichten

Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
Blog
09-05-2025
Speelgoed truck

Chauffeurstekort: Jonger beginnen met werving!

Chauffeurstekort: Jonger beginnen met werving!
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.