De sociale partners in België, dat zijn vakbonden, werkgevers en regering, hebben een actieplan opgesteld en ondertekend om sociale dumping in de transportsector aan te pakken. Volgens Belgische media kan deze gang van zaken op brede waardering rekenen in de sector. Niet minder dan dertig maatregelen zijn genomen.
Voor de hand ligt dat er nog meer gecontroleerd gaat worden. Daarbij zullen ook kleinere bedrijfswagens geïnspecteerd gaan worden. We kennen allemaal wel de chassis cabines Mercedes Sprinter en Renault Master, al dan niet voorzien van een kunststof slaapcabine. Ook wordt bekeken of camera’s voor snelheidscontrole kunnen dienen om sociale fraude aan te pakken.
België zegt dat de transportsector 60.000 werknemers omvat, waarvan de laatste paar jaar 5.000 banen verloren zijn gegaan. Eerder kwam de Belgische regering in actie om in de taxisector en de schoonmaaksector sociale fraude en uitbuiting tegen te gaan.
De partners zeggen te streven naar een eerlijk en gelijk speelveld in genoemde sectoren. Ook kan de sector belastingverlagingen tegemoet zien. Vorige week nog presenteerde TLN een actieplan van dertien punten dat moet leiden tot eerlijker concurrentie in het internationale wegtransport.
De vraag is nu of er selectief gecontroleerd gaat worden. België staat bij chauffeurs als een land waar je liever niet aangehouden wordt. Met de intensivering van controles is de vraag hoe dit in de praktijk zal gaan uitpakken.