De inspectie vond plaats op de A96 bij Kibblegg, begin augustus. Bij deze controle werd een trekker- opleggercombinatie gecontroleerd op software, waarbij een niet-officieel programma werd ontdekt. Een gevalletje chiptuning dus. Door de illegale software was het AdBlue systeem uitgeschakeld en het vermogen was verhoogd van 580 naar 800 pk.
Gevangenisstraf
De 49 jarige buitenlandse chauffeur werd vervolgens beschuldigd van ‘vervalsing van bewijs’, een overtreding die in Duitsland kan leiden tot forse boetes van duizenden Euro’s tot in het ergste geval een gevangenisstraf van vijf jaar. De Duitse rechter moet zich nog uitspreken over dit geval.
Emissie eisen
Europese controlediensten uit 12 landen zijn speciaal getraind in het opsporen van dergelijke vergrijpen, ondermeer door emissie controles langs de weg. Het chiptunen van motoren leidt er toe dat motoren niet meer voldoen aan de emissie eisen zoals die op het kenteken staan vermeld. Dat kan niet alleen tot forse boetes leiden, ook naheffing van de Maut behoort tot de mogelijkheden, omdat de truck immers niet voldeed aan de opgegeven Euro- normen. Verder kunnen trucks van de weg worden gehaald om ze daarna door een dealer terug te laten bouwen naar de wettelijke normen die overeenkomen met het kentekenbewijs.