Boete voor chiptuning in Duitsland

Blog
17-08-2023 | Door Iep van der Meer

In de regio Bodensee- Oberschwalben hield de politie enige tijd geleden een speciale controle op verboden verlichting en aangepaste uitlaatsystemen van trucks. Ook werd er gekeken naar chiptuning.

De inspectie vond plaats op de A96 bij Kibblegg, begin augustus. Bij deze controle werd een trekker- opleggercombinatie gecontroleerd op software, waarbij een niet-officieel programma werd ontdekt. Een gevalletje chiptuning dus. Door de illegale software was het AdBlue systeem uitgeschakeld en het vermogen was verhoogd van 580 naar 800 pk.

Gevangenisstraf

De 49 jarige buitenlandse chauffeur werd vervolgens beschuldigd van ‘vervalsing van bewijs’, een overtreding die in Duitsland kan leiden tot forse boetes van duizenden Euro’s tot in het ergste geval een gevangenisstraf van vijf jaar. De Duitse rechter moet zich nog uitspreken over dit geval.

Emissie eisen

Europese controlediensten uit 12 landen zijn speciaal getraind in het opsporen van dergelijke vergrijpen, ondermeer door emissie controles langs de weg. Het chiptunen van motoren leidt er toe dat motoren niet meer voldoen aan de emissie eisen zoals die op het kenteken staan vermeld. Dat kan niet alleen tot forse boetes leiden, ook naheffing van de Maut behoort tot de mogelijkheden, omdat de truck immers niet voldeed aan de opgegeven Euro- normen. Verder kunnen trucks van de weg worden gehaald om ze daarna door een dealer terug te laten bouwen naar de wettelijke normen die overeenkomen met het kentekenbewijs.

Laatste blogberichten

Blog
03-04-2025
Parkeren vrachtwagens (960 x 640)

Zonder parkeerplaatsen geen chauffeurs

Iedere chauffeur kent de parkeerproblemen. Gelukkig begint de politiek de problemen ook te zien.
Blog
28-03-2025
trevor-milton-nikola-motors-1200x675

Frauderende Nikola baas krijgt gratie van Trump

Trevor Milton, de voormalige CEO en oprichter van Nikola was veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf…
Blog
13-03-2025
Kopie van Sociaal1-1400

Terugkeer trucks weer op de agenda

In het Mobiliteitspakket was aanvankelijk geregeld dat trucks éénmaal per acht weken terug zouden moeten keren naar…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.