Bosch kondigt schonere dieselmotor aan

Blog
30-04-2018 | Door Tim de Jong

Een van de grootste leveranciers van dieseltechniek ter wereld, de Duitse toeleverancier Bosch, zegt de sleutel te hebben gevonden om de dieselmotor schoner te krijgen dan de eisen die gaan gelden vanaf het jaar 2020. Getuige de berichten van Bosch, zal deze nieuwe dieselmotor ook lang daarna nog 'schoon genoeg' zijn om alle eisen makkelijk te kunnen halen.  Let wel, Bosch heeft het alleen over de NOx-uitstoot (stikstofoxide). 

Volgens de Duitse leverancier, die ook diagnose-apparatuur voor diesels ontwerpt en bouwt voor werkplaatsen, heeft de diesel nog veel potentieel voor verdere ontwikkeling. Uiteindelijk komt er een dieselmotor die geen negatieve invloed heeft op het milieu, met uitzondering van de uitstoot van CO2, voorspelt Bosch. Beetje ten overvloede zegt het bedrijf dat het 'sterk gelooft' in een toekomst voor de dieselmotor in toekomstige mobiliteitsvraagstukken. Bosch zegt ook dat het wel even zal duren eer elektromobiliteit door zal breken als volwaardig alternatief in massa mobiliteit. We kunnen Bosch geen ongelijk geven. In het zware wegvervoer zal zeker tot halverwege deze eeuw de diesel nodig blijven. Volgens Bosch zal tegen die tijd Artificial Intelligence, of Kunstmatige Intelligentie zijn intrede hebben gedaan bij de diesel om die verder te verfijnen. Met deze techniek kunnen computers en groepen computers zelflerend gemaakt worden. 

Het complete verhaal lees je " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier. 

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.