Brinkman en FNV-Atema: het oude liedje

Blog
14-07-2020 | Door Tim de Jong

Vandaag staat in NRC Handelsblad een groot artikel over Edwin Atema, het FNV en Brinkman Trans Holland over het verzoek van Atema aan de rechtbank om Brinkman Trans alsnog te vervolgen.

Hoewel Atema spreekt van een ‘een unieke zaak’, leert lezing van het verhaal dat vanuit Europees recht Brinkman hoogstwaarschijnlijk weinig tot niks te verwijten valt. Wat Atema echter steekt, is dat na eerdere invallen door de inspectie, Brinkman vestigingen in het buitenland sloot en een ander bedrijf onder een andere naam voort liet bestaan.

Afgelopen april heeft Atema een brief gekregen van de Inspectie SZW waarin staat dat er ‘te weinig aanknopingspunten zijn’ om tot vervolging van Brinkman Trans over te gaan. Het NRC laat ook Michael Brinkman aan het woord, de voormalige eigenaar. Hij zegt dat Atema ‘een heksenjacht’ voert tegen het bedrijf, maar dat het wettelijk nooit iets fout heeft gedaan. “Het laagste maandloon dat wij een chauffeur hebben betaald, bedroeg 1900 euro, voor een leerling-chauffeur.'

Atema zegt echter dat Brinkman Moldavische chauffeur structureel in Nederland ritten liet uitvoeren. En dat uit een rapport van de Inspectie ILT blijkt dat dit inderdaad is vastgesteld.

Europese wet

Vriend en vijand zijn het erover eens dat sommige wetten in Europa niet waterdicht zijn. Daardoor rijden tal van Oost-Europese chauffeurs in grote onzekerheid. Atema weet dat ook en stelt dat het hem eigenlijk niet om Brinkman is te doen, maar om de principekwestie wat wel en niet mag binnen Europese wetgeving. In het NRC zegt Atema: “wij willen dat de Inspectie veel vaker gaat handhaven. Als dat nu niet gebeurt, wanneer dan wel?

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.