Brinkman en FNV-Atema: het oude liedje

Blog
14-07-2020 | Door Tim de Jong

Vandaag staat in NRC Handelsblad een groot artikel over Edwin Atema, het FNV en Brinkman Trans Holland over het verzoek van Atema aan de rechtbank om Brinkman Trans alsnog te vervolgen.

Hoewel Atema spreekt van een ‘een unieke zaak’, leert lezing van het verhaal dat vanuit Europees recht Brinkman hoogstwaarschijnlijk weinig tot niks te verwijten valt. Wat Atema echter steekt, is dat na eerdere invallen door de inspectie, Brinkman vestigingen in het buitenland sloot en een ander bedrijf onder een andere naam voort liet bestaan.

Afgelopen april heeft Atema een brief gekregen van de Inspectie SZW waarin staat dat er ‘te weinig aanknopingspunten zijn’ om tot vervolging van Brinkman Trans over te gaan. Het NRC laat ook Michael Brinkman aan het woord, de voormalige eigenaar. Hij zegt dat Atema ‘een heksenjacht’ voert tegen het bedrijf, maar dat het wettelijk nooit iets fout heeft gedaan. “Het laagste maandloon dat wij een chauffeur hebben betaald, bedroeg 1900 euro, voor een leerling-chauffeur.'

Atema zegt echter dat Brinkman Moldavische chauffeur structureel in Nederland ritten liet uitvoeren. En dat uit een rapport van de Inspectie ILT blijkt dat dit inderdaad is vastgesteld.

Europese wet

Vriend en vijand zijn het erover eens dat sommige wetten in Europa niet waterdicht zijn. Daardoor rijden tal van Oost-Europese chauffeurs in grote onzekerheid. Atema weet dat ook en stelt dat het hem eigenlijk niet om Brinkman is te doen, maar om de principekwestie wat wel en niet mag binnen Europese wetgeving. In het NRC zegt Atema: “wij willen dat de Inspectie veel vaker gaat handhaven. Als dat nu niet gebeurt, wanneer dan wel?

Laatste blogberichten

Blog
18-04-2025
Carglass sterretje

Scheurtje in je ruit? Let op in Duitsland!

De Duitse handhavers gingen altijd al behoorlijk ‘grundlich’ te werk maar ze lijken nu volledig door te slaan.…
Blog
09-04-2025
Vrachtwagenheffing BIGtruck (3)

Medio 2026: Vrachtwagenheffing

Halverwege volgend jaar gaat de Vrachtwagenheffing van start in Nederland. Menigeen twijfelt of die deadline gehaald wordt,…
Blog
03-04-2025
Parkeren vrachtwagens (960 x 640)

Zonder parkeerplaatsen geen chauffeurs

Iedere chauffeur kent de parkeerproblemen. Gelukkig begint de politiek de problemen ook te zien.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.