Britten laten toch weer buitenlandse chauffeurs toe

Blog
27-09-2021 | Door Tim de Jong

Verbazing alom nu de Britten een belangrijke reden om de EU te verlaten, hebben teruggedraaid. Er worden toch weer visa verstrekt aan Europeanen die in het Verenigd Koninkrijk willen komen werken. Het gaat tot het eind van dit jaar om 5000 visa.

Daarnaast zet de Britse overheid zich in om op korte termijn de grote achterstand in rij-examens voor chauffeurs weg te werken. Bovendien komen er 3.000 plaatsen voor kandidaten die op korte termijn chauffeur willen worden. Een en ander wordt bepaald vanuit het onderwijsbudget van de Britse overheid. Het Britse Ministerie van Transport, de Britse Inspectie en het Ministerie van Defensie gaan samenwerken om wekelijks nog eens duizend kandidaten examen te kunnen laten doen. Daarnaast kan het Britse leger worden ingezet om tankstations te bevoorraden. 

Maar meest opvallend is dat de Britten zo’n 5.000 visa uit willen geven om buitenlandse chauffeurs en landbouwwerkers te laten helpen bij het draaiende houden van de Britse economie. Dit was een heikel punt bij de verkiezingen die tot de Brexit leidden.

Die Brexit lijkt zo steeds meer op een onnodige en overdreven reactie. Nodig was dat de Britten toen hadden moeten doen wat ze nu doen: meer aandacht schenken aan Britten op Britse trucks en meer aandacht aan opleidingen daarvoor. Het grootschalig toelaten van niet Britse chauffeurs op hun trucks was vooral een manier om zo goedkoop mogelijk aan logistieke dienstverlening te komen. Zonder dat je zelf als bedrijf in opleidingen hoefde te investeren.  

Laatste blogberichten

Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
Blog
09-05-2025
Speelgoed truck

Chauffeurstekort: Jonger beginnen met werving!

Chauffeurstekort: Jonger beginnen met werving!
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.