Buitenlanders betalen verkeersboetes niet

Blog
07-02-2018 | Door Tim de Jong

Buitenlandse hardrijders worden weliswaar geflitst op onze wegen. Maar dat betekent niet dat al die boetes ook betaald worden, blijkt uit een uitzending van WNL.

Ondanks afspraken op Europees niveau, loopt Nederland toch dertig miljoen euro mis aan boetegelden, die niet worden betaald door buitenlanders. Dit betreft voornamelijk personenwagens, het aandeel trucks dat is geflitst, is niet bekend.

Deze gang van zaken doet het ergste vermoeden wat de talrijke buitenlandse trucks op onze wegen betreft. Die worden al nauwelijks aangehouden en geïnspecteerd. Zouden zij wel boetes betalen?

Het CDA-Tweede Kamerlid Chris van Dam vindt deze grote verschillen in elk geval 'superfrustrerend' en heeft aangekondigd de minister hierover te gaan ondervragen. “Er zijn landen waar dit veel minder lukt en ik wil weten hoe dat komt”, aldus Van Dam. “Wij moeten wel betalen en zij niet. Dat kan niet.”

Vorig jaar werden ruim een miljoen verkeersboetes uitgeschreven aan bestuurders met een buitenlands kenteken. In totaal bedroeg het boetebedrag 64,2 miljoen euro. De verwachting is dat minstens tien miljoen euro daarvan niet wordt geïnd. Het aantal boetes stijgt al jaren omdat steeds meer landen zich aansluiten bij gegevensuitwisseling onder de Europese richtlijn Cross Border Enforcement (CBE). Hieruit blijkt dat vooral Fransen en Belgen bij ons de opgelegde boete niet betalen.  De Polen staan op de derde plaats.

Het is inderdaad frustrerend om te zien dat wederom bij een voor de hand liggende kwestie op het gebied van handhaving onze overheid jammerlijk faalt. Het leidt tot een grotere kloof tussen de hardwerkende Nederlander en zijn regering die werkelijk miljoenen weggooit. 'Belachelijk' wordt er in het filmpje gezegd. Ontoelaatbaar, zeggen wij. 

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.