Burgemeester sluit parkeerplaats na rellen

Blog
25-01-2018 | Door Iep van der Meer

Op last van de burgemeester worden de parkeerplaatsen 'Groot Bijgaarden' in het Belgische Dilbeek aan de E40 voortaan gedurende de nacht afgesloten voor vrachtwagens. Burgemeester Willy Segers nam dit kloeke besluit na rellen waarbij assielzoekers de politie te lijf gingen.

Vorige week zette een groep van dertig asiel- of gelukzoekers de aanval in op de politie nadat die hun op heterdaad betrapte op het binnentreden van vrachtwagens. Dit was niet het eerste incident met asielzoekers op deze locatie. Meerdere vrachtwagenchauffeurs werden al overvallen op deze, inmiddels beruchte parkeerplaats. Om aan deze onveilige situatie het hoofd te bieden ging de burgemeester niet over tot extra beveiliging, cameratoezicht of extra politiesurveillances. Dat zou namelijk alleen maar geld kosten. De oplossing die Willy Segers nam is veel doortastender, namelijk gewoon afsluiten die parking! 

Tussen 22:00 uur en 6:00 uur geldt er voortaan een parkeerverbod voor vrachtwagens. De shop en het tankstation blijven gewoon open en de politie zal in de omgeving extra toezicht houden op geparkeerde trucks. Dat zijn nog eens maatregels! Dat zal ze leren, die vervelende chauffeurs waar al dat gespuis op af komt. Daarmee worden ook de problemen voor de omwonenden opgelost want ook daar escaleerde de situatie al meerdere malen. Rondhangende vluchtelingen werden steeds agressiever en er werd veel gestolen in de omgeving. 

Hoe en waar de gedupeerde vrachtwagenchauffeurs voortaan hun verplichte nachtrust door moeten brengen vertelt het verhaal niet. Dat is immers ook niet de verantwoordelijkheid van een burgemeester, maar van die chauffeurs zelf. 

Ik vind het ongelofelijk dat chauffeurs hierdoor alweer de dupe worden van een gigantisch Europees probleem. Al jaren worden beroepschauffeurs geconfronteerd met de problemen met asielzoekers in de havens en op de routes daar naar toe. Bedreigingen, vernielingen en inbraak in vrachtwagens met als gevolg miljoenenschades doordat ladingen worden afgekeurd waren steevast het gevolg. Nu komt daar nog bij dat door dezelfde problematiek ook nog de noodzakelijke rustplaatsen gesloten worden. Onvoorstelbaar hoe dit allemaal afgewenteld wordt op één sector terwijl de autoriteiten al jaren de andere kant op kijken. 

Laatste blogberichten

Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
Blog
12-11-2024
Marga Tweede Steeg

De Tweede steeg is met het laatste jaar bezig

Chauffeurscafé De Tweede Steeg was bijna honderd jaar lang een vaste pleisterplaats voor chauffeurs. Het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.