Blog
13-04-2016 | Door Tim de Jong

Op korte termijn ontstaat er in Canada een tekort van 52.000 chauffeurs, melden Canadese media. De generatie babyboomers gaat zachtjes an met pensioen, waardoor het genoemde aantal chauffeurs de komende vier jaar nieuw zou moeten instromen. Of dit ook gaat gebeuren is maar zeer de vraag.

Bovendien kampen de Canadezen ermee dat jonge chauffeurs er soms na een maand al compleet doorheen zitten. Werkweken van zeventig uur, werkdagen van twaalf uur en dat alles voor een jaarsalaris van 42.500 dollar is allemaal niet wat de jongere zich van het leven voorstelt, zeggen Canadese ondernemers. Vaak rijden de Canadezen naar bestemmingen in de VS waardoor ze lang onderweg zijn, zeker wanneer het om meerdere vrachten gaat.

Het bericht uit de Canadezen media eindigt ermee dat een professor met het idee komt om chauffeurs wellicht eens wat beter te gaan betalen. Aangezien een soortgelijk aantal chauffeurs straks in Nederland nodig is, zou dit een extra reden zijn om è eens goed naar de CAO te kijken. Het lijkt in elk geval duidelijk te worden waarom er zoveel aandacht is van bedrijven en overheden is voor platooning. Landen als Canada en de VS lijken me in elk geval bijzonder geschikt voor platooning, ook met LZV. 

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.