Chauffeurs, fietsers en motorrijders

Blog
26-04-2018 | Door Tim de Jong

Er zijn dus 440 chauffeurs bekeurd vanwege appen achter het stuur in twee dagen tijd. Dat verbaast mij niets en ja, wanneer de politie ook zo fanatiek op autoverkeer gaat controleren, zullen hier soortgelijke cijfers uit voortkomen.

We weten allemaal dat richting aangeven door auto's een zeldzaamheid is geworden. De oorzaak? Geen handen vrij hebben, want meneer of mevrouw zit te appen. Toen eenmaal bleek dat dit goed ging, zijn automobilisten er voor een groot deel mee gestopt. Dus hoe groot het aantal appende automobilisten is, dat weten we nog niet.

Intussen komt het CBS met cijfers over verkeersdoden in ons land. Gelukkig gaat dat aantal weer omlaag. Maar er zijn eigenaardige dingen te zien. Zo vallen de meeste verkeersdoden nu fietsend en niet autorijdend. Dit komt niet alleen door appen tijdens het fietsen, maar ook door de opkomst van elektrische fietsen. Daarmee ga je vaak veel harder en dat vereist een ander bochtgedrag. Daar gaat het nu nog te vaak mis.

Maar er is nog iets. Kijk eens naar het aantal omgekomen motorrijders. Dat is nog geen kwart van het aantal omgekomen fietsers. Dit bewijst dat wanneer een weggebruiker zich met enkel verkeer bezig houdt, hij veel alerter is. Motorrijders zijn tot tien keer alerter dan automobilisten. Het risico op letsel bij ongevallen ligt 25 keer hoger dan bij een auto. Motorrijders weten dit. Appen vanaf de motor is niet mogelijk.  Niet appen, dat is veilig rijden.

Laatste blogberichten

Blog
16-10-2024
IEP_1732-1400

eActros 600 voor distributie?

Sinds de eerste introductie van de elektrische Mercedes-Benz eActros 600 had ik moeite met de positionering van deze truck.…
Blog
09-10-2024
Parkeren-1400

Rijkswaterstaat: Parkings niet om te slapen

Er is veel te doen over parkeerplaatsen voor trucks. Daar zijn er te weinig van in grote delen van het land…
Blog
04-10-2024
Sociaal2-1400

Terugkeerplicht trucks van de baan

In het Mobiliteitspakket dat in 2020 door de EU is aangenomen was geregeld dat trucks iedere acht weken terug moesten…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.