Chauffeurstekort: Helpt extra geld?

Blog
03-11-2021 | Door Iep van der Meer

Het chauffeurstekort is een zorg die veel vervoerders bezig houdt. Het wordt steeds moeilijker om ritten ingevuld te krijgen, vooral ’s nachts en in de weekeindes. Het is al langer een trend dat vervoerders ‘dikkere’ auto’s inzetten om chauffeurs aan te trekken maar nu wordt er ook extra geld geboden.

In een brief die op Facebook circuleert blijkt dat de Hoyer Group chauffeurs vanaf nu een jaar lang 250 Euro per maand extra betaalt. Het bedrijf wil hiermee een positief signaal afgeven door de chauffeurs te belonen voor goed werknemerschap en het bedrijf aantrekkelijker maken in de markt voor nieuwe chauffeurs. Kortom, chauffeurs vasthouden en nieuwe chauffeurs werven.

Er is wel een kleine kanttekening bij de toeslag. Hoyer Group geeft aan dat de toeslag alleen wordt betaald over maanden waarin je niet ziek bent geweest en waarin je geen schade hebt veroorzaakt. Verder telt de toeslag niet mee voor vakantiegeld, ziektegeld, pensioenopbouw en transitievergoedingen. Het bedrag van 250 Euro is overigens bruto.

Is dit dan de manier om chauffeurs te behouden of te winnen voor het vak? Het kan zomaar leiden tot een soort koehandel waarbij de hoogst biedende chauffeurs weghaalt bij andere bedrijven die minder financiële ruimte hebben. Zo’n extra bonus is natuurlijk mooi meegenomen, maar eigenlijk moet het basisloon gewoon structureel omhoog. Zonder overuren is het loon van een chauffeur maar karig, en door dat te verhogen zou de drempel om voor het vak te kiezen lager worden.

Laatste blogberichten

Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
Blog
12-11-2024
Marga Tweede Steeg

De Tweede steeg is met het laatste jaar bezig

Chauffeurscafé De Tweede Steeg was bijna honderd jaar lang een vaste pleisterplaats voor chauffeurs. Het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.