Het chauffeurstekort is een zorg die veel vervoerders bezig houdt. Het wordt steeds moeilijker om ritten ingevuld te krijgen, vooral ’s nachts en in de weekeindes. Het is al langer een trend dat vervoerders ‘dikkere’ auto’s inzetten om chauffeurs aan te trekken maar nu wordt er ook extra geld geboden.
In een brief die op Facebook circuleert blijkt dat de Hoyer Group chauffeurs vanaf nu een jaar lang 250 Euro per maand extra betaalt. Het bedrijf wil hiermee een positief signaal afgeven door de chauffeurs te belonen voor goed werknemerschap en het bedrijf aantrekkelijker maken in de markt voor nieuwe chauffeurs. Kortom, chauffeurs vasthouden en nieuwe chauffeurs werven.
Er is wel een kleine kanttekening bij de toeslag. Hoyer Group geeft aan dat de toeslag alleen wordt betaald over maanden waarin je niet ziek bent geweest en waarin je geen schade hebt veroorzaakt. Verder telt de toeslag niet mee voor vakantiegeld, ziektegeld, pensioenopbouw en transitievergoedingen. Het bedrag van 250 Euro is overigens bruto.
Is dit dan de manier om chauffeurs te behouden of te winnen voor het vak? Het kan zomaar leiden tot een soort koehandel waarbij de hoogst biedende chauffeurs weghaalt bij andere bedrijven die minder financiële ruimte hebben. Zo’n extra bonus is natuurlijk mooi meegenomen, maar eigenlijk moet het basisloon gewoon structureel omhoog. Zonder overuren is het loon van een chauffeur maar karig, en door dat te verhogen zou de drempel om voor het vak te kiezen lager worden.