Chauffeurstekort: Meer stops, hogere Bonus?

Blog
10-02-2022 | Door Iep van der Meer

Het chauffeurstekort begint heftige vormen aan te nemen in ons land en we zagen al eerder dat bedrijven over gaan tot het betalen van bonussen voor nieuwe chauffeurs, en zelfs extra geld als je blijft werken voor het zelfde bedrijf.

Niks mis mee natuurlijk, want alles wat schaars is wordt duurder, dat is een heel normaal mechanisme. Soms zien we nu echter ook dat de bonussen voor trouwe chauffeurs afhankelijk worden van schadevrij, of zuinig rijden. Op zich begrijpelijk, want dat stimuleert veilig en zuinig rijden, maar het moet vooral geen wedstrijdje worden natuurlijk.

Vandaag ontvingen we een persbericht van Claassen Logistics, een bedrijf met vestigingen in Tilburg en Rogat/Meppel, waarin een bonus tot maar liefst 5000 Euro per jaar in het vooruitzicht wordt gesteld aan chauffeurs. Claassen chauffeurs rijden vooral distributieritten, en om die reden heeft dit bedrijf er voor gekozen om het grootste deel van de bonus af te laten hangen van het aantal zendingen die een chauffeur verwerkt. Daar begint het toch een beetje te schuren met wat wenselijk is, want dat begint te lijken op een soort jaagpremie. En nee, er is niks mis met het extra belonen van hard werken, maar vaak heeft een chauffeur helemaal geen invloed op de planning. In dit geval kan dat tot scheve ogen leiden, want als de planner jou met 10 adressen op pad stuurt en je collega met 21 dan heeft dat financiële consequenties, zonder dat je daar zelf iets aan kunt veranderen.

Desgevraagd meldt Claassen Logistics dat de bonus juist bedoeld is om chauffeurs aan te trekken voor de distributie, aangezien dat werk bij veel chauffeurs niet populair is.

We legden het bonus systeem voor aan Edwin Atema van het FNV, en die meldt dat bonussen eigenlijk helemaal niet mogen. ,,Wij hebben voor het wegvervoer een standaard cao en dat betekent dat bedrijven officieel niet minder,  maar ook niet meer mogen betalen dan wat er in de cao afgesproken is. Daarbij komt in dit geval dat het gaat om een prestatie bonus, wat waarschijnlijk zelfs strijdig is met de rij- en rusttijden wetgeving’’ aldus Atema.

Het is duidelijk dat het water sommige vervoerders aan de lippen staat waar het gaat om het vinden van chauffeurs, en geld helpt. Toch is een structureel hoger loon altijd beter dan bonus systemen. Vervoerders bewijzen met hun bonussen dat die lonen ook gewoon omhoog kunnen, want het geld daarvoor is er kennelijk.

Laatste blogberichten

Blog
22-11-2024
Sneeuw Frankrijk

Frankrijk: Boete na stilgezet te zijn door sneeuw

De eerste sneeuw heeft behoorlijk huisgehouden in Europa. Niet alleen in ons land maar bijvoorbeeld ook…
Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.