Chinese Truck of the Year

Blog
22-11-2016 | Door Iep van der Meer

De Chinezen gaan hard, heel hard. De traditionele oude torpedo truckjes maken in een heel rap tempo plaats voor moderne, op Europese leest geschoeide trekkers- met opleggers en het is slechts een kwestie van tijd voordat die ook in West Europa opduiken.

Natuurlijk kunnen de huidige Chinese trucks zich nog lang niet meten met onze verfijnde high-tech trucks. Ze mogen er dan modern uit zien, onderhuids is het allemaal nog vrij lomp en basic. Zo zijn bladveren nog steeds de standaard. Toch gaat het hard, mede dankzij bedrijven als Daimler. Neem nou de Auman EST, je ziet er duidelijke Actros trekjes in terug en dat klopt ook want dit merk behoort voor de helft tot het wereldwijde Daimler imperium. De trucks worden dan ook steeds vaker volgestopt met west- Europese techniek zoals motoren en versnellingsbakken. De ontwikkelingen gaan dan ook razendsnel. 

Op dit moment rijden de Chinese merken vooral in delen van de wereld die wat minder aangeharkt zijn dan ons eigen West Europese achtertuintje. In Afrika en Latijns Amerika zie je echter steeds vaker gloednieuwe Chinese trucks rijden. Dat is ook logisch want die zijn vaak redelijk onverwoestbaar, met een hamer te repareren en bovendien vaak goedkoper dan de tweedehands afdankertjes uit West Europa. Zelfs in een land als Marokko zie je tegenwoordig nieuwe Chinese trucks op de weg en het is ook slechts een kwestie van tijd voordat ze ook in Europa opduiken.

Intussen werkt de Chinese industrie hard, en naar Europees voorbeeld. Zo hebben ze nu ook een eigen 'Chinese Truck of the Year' competitie opgetuigd, geheel naar Europees voorbeeld. Als eerste ooit won de Auman EST deze prijs. Wij zijn benieuwd wanneer de Chinezen met hun eigen versie van de 1000 punten test komen!

Laatste blogberichten

Blog
22-11-2024
Sneeuw Frankrijk

Frankrijk: Boete na stilgezet te zijn door sneeuw

De eerste sneeuw heeft behoorlijk huisgehouden in Europa. Niet alleen in ons land maar bijvoorbeeld ook…
Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.