Vandaag introduceerden VDL en DAF Trucks de CF Electric, een vol elektrische 18 tons truck voor bevoorrading van bijvoorbeeld supermarkten in binnensteden waar milieuzones gelden. Van deze CF worden er nu eerst tien gebouwd die bij klanten, we horen later bij wie, op proef ingezet gaan worden.
Het heeft even geduurd, maar de verduurzaming van de kant van de truck industrie komt in een stroomversnelling. Gisteren nog was BIGtruck er getuige van hoe vijf Nederlands klanten twaalf elektrisch aangedreven Fuso trucks in ontvangst namen. Vandaag verrassen DAF en VDL met de CF Electric. Maar echt een verrassing is het niet: VDL heeft al tientallen elektrisch aangedreven bussen gebouwd met dezelfde aandrijflijn als we nu zien in deze DAF CF.
Toen DAF failliet ging, verkocht het de busdivisie aan het familiebedrijf Van der Leegte. De prijs zal niet te hoog zijn geweest, en VDL ging er voortvarend mee aan de slag, zoals we van ze gewend zijn. Toch waren, decennia later, de eerste elektrische bussen die op Schiphol en Schiermonnikoog reden, van Chinese makelij. VDL heeft de boot echter allerminst gemist, inmiddels zijn hun elektrische bussen een begrip.
DAF heeft er dus een beproefde aandrijflijn bij, ook al is een elektrische DAF an sich nieuws natuurlijk. De Eindhovense fabrikant wijst erop dat dit een begin is: De laadinfrastructuur voor elektrische trucks staat nog in de kinderschoenen, het is nog mede om die reden niet mogelijk om grootschalig op elektrisch vervoer in te gaan zetten.
Het begin is er echter, en dat met dank aan een puur Eindhovens bedrijf als VDL, dat destijds de DAF busdivisie redde. Daarom zetten we bij uitzondering een foto bij dit blog van mannen in pakken: Willem van der Leegte sr. en DAF topman Preston Feight, die, vermoeden wij, minstens zo lang is als zijn voorganger Harrie Schippers.