Truckbouwer DAF versterkte in 2020 zijn positie als wereldwijde fabrikant van bedrijfsvoertuigen, zegt het bedrijf in een bericht. Het marktaandeel in het Europese zware (16 ton+) segment groeide naar 16,3% en in Brazilië en Taiwan werd de nieuwste generatie trucks geïntroduceerd. Ook werd de productie van de emissievrije CF Electric aangekondigd.
DAF zegt er even niet bij dat de markt waarin zij acteert met een terugval van ruim 30% te maken heeft gehad, een ongekend fenomeen. In 2020 registreerde DAF 37.580 trucks in een totale Europese markt van 230.400 voertuigen in het zware segment. Voorheen registreerde DAF dik 60.000 trucks in een markt van iets meer dan 320.000 trucks. Dus ja, een goed marktaandeel, maar in een veel kleinere markt. DAF hoefde echter geen personeel te ontslaan, zoals vrijwel alle concurrenten. Integendeel, DAF zoekt personeel en voert de productie van vrachtwagens weer op.
In dit nieuwe normaal realiseerde DAF een marktaandeel van 16,3% (2019: 16,2%), volgens het merk het op één na beste resultaat in de geschiedenis van het bedrijf. De Europese markt voor middelzware trucks (6 tot 16 ton) bedroeg in totaal 41.400 eenheden en het marktaandeel van DAF kwam daarin uit op 9,5% (2019: 9,7%).
Gewild in Oost Europa
DAF bleef naar eigen zeggen marktleider in het zware segment in Nederland (31,8%), het Verenigd Koninkrijk (31,6%), Polen (23,7%), Hongarije (27,9%) en Bulgarije (25,4%). De Nederlandse truckfabrikant werd in 2020 ook marktleider in Portugal (21,8%). Verder is DAF de Europese marktleider in trekkers en het nummer één importmerk in de twee grootste truckmarkten in Europa: Duitsland en Frankrijk. Het marktaandeel in het segment van de zware bakwagens groeide naar 11,5%.
Buiten Europa
Vorig jaar verkocht DAF 5.880 trucks buiten de Europese Unie en introduceerde het zijn nieuwste generatie voertuigen in Taiwan (Euro 6), Brazilië (Euro 5) en in het Midden-Oosten en Afrika (Euro 3 en 5). Verder werd de 10.000e lokaal geassembleerde truck in Taiwan afgeleverd, waar DAF onder de Europese merken marktleider is in het zware segment. DAF zegt ook marktleider te zijn in Israël en Wit-Rusland.
In 2020 verkocht DAF wereldwijd meer dan 2.000 motoren aan fabrikanten van touringcars, bussen en speciale voertuigen. Harry Wolters, president-directeur van DAF Trucks, verwacht dat de Europese truckmarkt zich in 2021 verder herstelt en uitkomt op 250.000 tot 280.000 voertuigen.
Nieuwe truckgeneratie
Dat is nog altijd verre van wat het was de jaren voor de pandemie toesloeg. Maar inderdaad, de markt herstelt dan wel. Op internet circuleren inmiddels tal van foto’s van een aankomende nieuwe DAF-generatie, compleet met dubbele camouflage-beplating. Het is vast een goed idee om die te introduceren in een groeiende markt. Het zou maar zo kunnen, dat die nieuwe generatie dit jaar hèt grote nieuws wordt in de Europese truckwereld.