Blog
15-03-2016 | Door Iep van der Meer

Het is ook altijd wat met die Fransen. In calais kijken ze al jaren de andere kant op en intussen gaat het chauffeurtje pesten gewoon door.

Eigenlijk begint het al in België waar de Gendarmerie volstrekt onzinnige bekeuringen op weet te leggen voor kleine overtredingen met betrekking tot de rijtijden. Bedieningsfouten worden steevast als fraude aangemerkt en de bekeuringen die uitgedeeld worden zijn echt volstrekt buitenproportioneel.

Nu hebben de Fransozen weer wat nieuws bedacht om de staatskas te spekken over de rug van hard werkende chauffeurs. Dubbel bemande vrachtwagens mogen zich sinds kort verheugen op extra aandacht van de Franse politie want daarvoor hebben ze eigenhandig nieuwe regeltjes bedacht. Natuurlijk kan dat helemaal niet, maar het gaat hier om een foute intrepetatie van Europese regels.

Het gaat er om dat je volgens de Fransen met een dubbele bemanning na 4,5 uur rijden drie kwartier rust zou moeten maken. Die rust mag echter op de bijrijdersstoel genoten worden als beschikbaarheidstijd. 'Niks mee te maken, betalen' is het antwoord van de Fransozen daarop. Boetes van meer dan 10.000 Euro zijn het gevolg.

Dit kan natuurlijk helemaal niet, want dat is gewoon keurig geregeld, check deze link maar eens naar de ">officiele ILT website. Onder 'Dubbel bemand' vind je de enige juiste uitleg over dit probleem.

Maar goed, tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit helaas een enorm verschil, vooral als er Fransozen in het spel zijn. Persoonlijk zou ik als Fransman mijn ogen uit de kop schamen als je ziet hoe hardwerkende chauffeurs worden lastig gevallen en bedreigd rond Calais terwijl ze verderop gewoon doorgaan met het chauffeurtjepesten. TLN is er al weer druk mee om de schade te beperken.

Laatste blogberichten

Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
Blog
12-11-2024
Marga Tweede Steeg

De Tweede steeg is met het laatste jaar bezig

Chauffeurscafé De Tweede Steeg was bijna honderd jaar lang een vaste pleisterplaats voor chauffeurs. Het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.