Denemarken komt met minimum loon eis

Blog
04-02-2020 | Door Iep van der Meer

Denemarken wil als maatregel tegen sociale dumping een wet invoeren waarin een minimum loon wordt gesteld voor buitenlanders die in het land zelf cabotageritten uitvoeren. Hiervoor moeten eerst nog de nodige juridische hobbels worden genomen in het parlement maar de verwachting is dat dit wetsvoorstel er door komt.

Dat betekent dan dat je als chauffeur tijdens een cabotagerit een document bij je moet hebben waarin vermeld staat wat je verdient. Verder moet er een verklaring van terbeschikkingstelling, een arbeidsovereenkomst en een loonstrookje aan boord zijn, compleet met een overzicht van de gewerkte uren. Als dit pakketje, het zogenaamde ‘detacheringscertificaat’ ontbreekt dan kan er een boete van 10.000 Deense Kronen in rekening gebracht worden. Dat is zeg maar 1400 Euro.

De vraag is echter of dit helpt. In Frankrijk zijn dergelijke papieren ook verplicht en daar zie je allerlei Litouwers, Letten en weet ik niet wat voor nationaliteiten rijden met een map vol documenten die ze zelf niet eens kunnen lezen. Daarin staat precies wat de autoriteiten verlangen, want de Girteka’s, Vlantana’s en Waberer’s van deze wereld weten heel goed hoe het hoort. Of ze de chauffeurs ook echt betalen volgens de tarieven in die documenten zal wel altijd een raadsel blijven maar we hebben zo onze gedachtes daarover.

Het optuigen van nog meer administratieve paarse krokodillen zoals nu door de Denen maakt het alleen maar ingewikkelder, maar zeker niet eerlijker. Daarvoor moet er een streep door de cabotagewetgeving in Europa. Een buitenlandse rit gelost, dan terugladen, eventueel voor een derde land, maar vervolgens weer terug naar de Heimat. Helaas zal dat er wel nooit meer van komen in het Europa wat we hebben opgetuigd.  

Laatste blogberichten

Blog
22-11-2024
Sneeuw Frankrijk

Frankrijk: Boete na stilgezet te zijn door sneeuw

De eerste sneeuw heeft behoorlijk huisgehouden in Europa. Niet alleen in ons land maar bijvoorbeeld ook…
Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.