Denemarken wil als maatregel tegen sociale dumping een wet invoeren waarin een minimum loon wordt gesteld voor buitenlanders die in het land zelf cabotageritten uitvoeren. Hiervoor moeten eerst nog de nodige juridische hobbels worden genomen in het parlement maar de verwachting is dat dit wetsvoorstel er door komt.
Dat betekent dan dat je als chauffeur tijdens een cabotagerit een document bij je moet hebben waarin vermeld staat wat je verdient. Verder moet er een verklaring van terbeschikkingstelling, een arbeidsovereenkomst en een loonstrookje aan boord zijn, compleet met een overzicht van de gewerkte uren. Als dit pakketje, het zogenaamde ‘detacheringscertificaat’ ontbreekt dan kan er een boete van 10.000 Deense Kronen in rekening gebracht worden. Dat is zeg maar 1400 Euro.
De vraag is echter of dit helpt. In Frankrijk zijn dergelijke papieren ook verplicht en daar zie je allerlei Litouwers, Letten en weet ik niet wat voor nationaliteiten rijden met een map vol documenten die ze zelf niet eens kunnen lezen. Daarin staat precies wat de autoriteiten verlangen, want de Girteka’s, Vlantana’s en Waberer’s van deze wereld weten heel goed hoe het hoort. Of ze de chauffeurs ook echt betalen volgens de tarieven in die documenten zal wel altijd een raadsel blijven maar we hebben zo onze gedachtes daarover.
Het optuigen van nog meer administratieve paarse krokodillen zoals nu door de Denen maakt het alleen maar ingewikkelder, maar zeker niet eerlijker. Daarvoor moet er een streep door de cabotagewetgeving in Europa. Een buitenlandse rit gelost, dan terugladen, eventueel voor een derde land, maar vervolgens weer terug naar de Heimat. Helaas zal dat er wel nooit meer van komen in het Europa wat we hebben opgetuigd.