Doe een remproef in de rij-opleiding

Blog
12-07-2018 | Door Tim de Jong

Vandaag is er ophef over de toename van ongevallen op onze wegen waar vrachtwagens bij betrokken zijn. Al snel bleek dat de toename aan ongevallen te wijten is aan de toegenomen drukte. Niks nieuws onder de zon dus. Maar dat betekent niet dat we alles op zijn beloop moeten laten.

Na de zomer organiseert de Duitse RAI de grote IAA truck tentoonstelling in Hannover.  De truck-industrie laat weer tal van veiligheidsopties zien, die we nu nog niet kennen.  Niet lang geleden hebben we die opties al eens op een rijtje gezet in BIGtruck Online Magazine. Klik hier voor dat overzicht.

We merken echter dat dat wat de industrie kan en dat wat een chauffeur weet, uiteen begint te lopen. Neem nou de noodremassistent. In de rij-opleiding zou een les moeten zitten, waarbij de chauffeur zo'n noodstop ervaart. De Duitse collega's laten in een nieuw filmpje zien waarom.  Meteen al blijkt dat wanneer je met een vrachtwagen rijdt, die is uitgerust met de nieuwste systemen, het noodzakelijk is dat je stoel goed staat en dat je altijd je gordel draagt.

Omdat er meer verkeer op onze wegen rijdt, eigenlijk meer dan ooit, is de kans groter dat je ooit zo'n noodstop meemaakt. Je moet dan de verleiding weerstaan om zelf ook te gaan remmen, want dan ben jij weer verantwoordelijk. Dit filmpje laat zien hoe belangrijk het is om zo'n noodstop een keer echt zelf mee te maken. Wij zeggen: rijschoolhouders en CBR: organiseer dat elke chauffeur dit eens ervaart. De club van truckfabrikanten zou dit op Europees niveau in Brussel moeten aankaarten. 

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.