Doorstart ferry Eemshaven-Noorwegen in de maak

Blog
27-12-2023 | Door Iep van der Meer

Holland Norway Lines ging eerder dit jaar failliet nadat het maar niet lukte om de veerdienst goed op de rit te krijgen. Een laatste poging om vanuit Duitsland te vertrekken slaagde ook niet. Volgens RTV Noord zijn er echter meerdere kandidaten voor een doorstart van de veerdienst.

Eén van de redenen voor het mislukken van het project was dat er geen vaste veerkade met een terminal was in de Eemshaven. Daarnaast mikte Holland Norway Lines te veel op toeristen. Die zijn maar voor korte periodes in het jaar interessant. Door meer in te zetten op vrachtvervoer zou er meer continuïteit in de bedrijfsvoering moeten komen.

Voor transportbedrijven is de veerdienst erg interessant. Zo mag er met zestig tons Ecocombi’s vanuit de Eemshaven naar Kristiansand worden gevaren. De route door Duitsland wordt nog steeds beperkt door de 40 ton limiet. Bovendien zorgt ook de verhoogde Maut voor een extra argument om Duitsland te weren.

Wij zouden daar aan toe willen voegen dat ook een dienst naar het Deense Esbjerg om die redenen steeds interessanter wordt. Van daaruit kan namelijk heel Scandinavië bereikt worden met 60 tons Ecocombi’s.

Momenteel lopen er met meerdere partijen onderhandelingen met de curator om de dienst nieuw leven in te blazen. Eén van de interessante onderwerpen daarbij is dat Holland Norway Lines nog steeds een pachtcontract heeft voor een terrein achter de kade in de Eemshaven. Zo’n contract is verkoopbaar en dat brengt het initiatief een stukje dichterbij.

Laatste blogberichten

Blog
22-07-2024
Milence-laadhub-in-Venlo_1

Duurzaamheid leidt tot samenwerking

In de transportwereld draait alles de laatste tijd om overnames en samenwerking, maar dat geldt ook voor de truckbouwers.…
Blog
20-06-2024
Girteka-01

Weekendrust in de cabine, is dat erg?

Sinds enige tijd mag de weekendrust niet langer in de cabine worden doorgebracht. In Nederland wordt daar amper op…
Blog
04-06-2024
Ranger Raptor (12)-1400

Nog geen protest tegen BPM voor bestelauto’s

Met ingang van 1 januari 2025 moet er BPM betaald worden voor nieuw geregistreerde bestelauto’s op basis van…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.