Eén van de redenen voor het mislukken van het project was dat er geen vaste veerkade met een terminal was in de Eemshaven. Daarnaast mikte Holland Norway Lines te veel op toeristen. Die zijn maar voor korte periodes in het jaar interessant. Door meer in te zetten op vrachtvervoer zou er meer continuïteit in de bedrijfsvoering moeten komen.
Voor transportbedrijven is de veerdienst erg interessant. Zo mag er met zestig tons Ecocombi’s vanuit de Eemshaven naar Kristiansand worden gevaren. De route door Duitsland wordt nog steeds beperkt door de 40 ton limiet. Bovendien zorgt ook de verhoogde Maut voor een extra argument om Duitsland te weren.
Wij zouden daar aan toe willen voegen dat ook een dienst naar het Deense Esbjerg om die redenen steeds interessanter wordt. Van daaruit kan namelijk heel Scandinavië bereikt worden met 60 tons Ecocombi’s.
Momenteel lopen er met meerdere partijen onderhandelingen met de curator om de dienst nieuw leven in te blazen. Eén van de interessante onderwerpen daarbij is dat Holland Norway Lines nog steeds een pachtcontract heeft voor een terrein achter de kade in de Eemshaven. Zo’n contract is verkoopbaar en dat brengt het initiatief een stukje dichterbij.