Doorstart ferry Eemshaven-Noorwegen in de maak

Blog
27-12-2023 | Door Iep van der Meer

Holland Norway Lines ging eerder dit jaar failliet nadat het maar niet lukte om de veerdienst goed op de rit te krijgen. Een laatste poging om vanuit Duitsland te vertrekken slaagde ook niet. Volgens RTV Noord zijn er echter meerdere kandidaten voor een doorstart van de veerdienst.

Eén van de redenen voor het mislukken van het project was dat er geen vaste veerkade met een terminal was in de Eemshaven. Daarnaast mikte Holland Norway Lines te veel op toeristen. Die zijn maar voor korte periodes in het jaar interessant. Door meer in te zetten op vrachtvervoer zou er meer continuïteit in de bedrijfsvoering moeten komen.

Voor transportbedrijven is de veerdienst erg interessant. Zo mag er met zestig tons Ecocombi’s vanuit de Eemshaven naar Kristiansand worden gevaren. De route door Duitsland wordt nog steeds beperkt door de 40 ton limiet. Bovendien zorgt ook de verhoogde Maut voor een extra argument om Duitsland te weren.

Wij zouden daar aan toe willen voegen dat ook een dienst naar het Deense Esbjerg om die redenen steeds interessanter wordt. Van daaruit kan namelijk heel Scandinavië bereikt worden met 60 tons Ecocombi’s.

Momenteel lopen er met meerdere partijen onderhandelingen met de curator om de dienst nieuw leven in te blazen. Eén van de interessante onderwerpen daarbij is dat Holland Norway Lines nog steeds een pachtcontract heeft voor een terrein achter de kade in de Eemshaven. Zo’n contract is verkoopbaar en dat brengt het initiatief een stukje dichterbij.

Laatste blogberichten

Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
Blog
12-11-2024
Marga Tweede Steeg

De Tweede steeg is met het laatste jaar bezig

Chauffeurscafé De Tweede Steeg was bijna honderd jaar lang een vaste pleisterplaats voor chauffeurs. Het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.