De Duitsers gaan een behoorlijke stap verder in de discussie over het doorbrengen van de 45 uur verplichte weekendrust.
In landen als Oostenrijk, Frankrijk en België mag dat niet in de cabine plaats vinden maar de Duitsers begrijpen dat ze een stapje verder moeten gaan. De wetgeving zoals die er ligt in genoemde landen zorgt namelijk voor allerlei vervelende uitwassen. Zo zouden chauffeurs met een tentje het bos in gejaagd kunnen worden, of in containers op een industrieterrein. Het Duitse wetvoorstel wat er nu ligt zegt dat de chauffeur zijn verlengde weekendrust in de eigen woonplaats, thuis of in een vast verblijf door moet brengen. Zelfs een hotelovernachting zou niet gelden.
Kijk, dat zijn nog eens maatregels! Maar hoe gaan ze dat controleren? Dat lijkt me heel erg lastig want hoe bewijs je dat je het weekend thuis door bracht, en bijvoorbeeld niet bij een vriendinnetje wat je onderweg hebt opgeduikeld? En kan een overheid eigenlijk wel eisen dat je het weekend thuis doorbrengt en niet, bijvoorbeeld op de camping of op de skipiste? En kan de overheid er dan wat van vinden als die camping niet in de bossen rond Boekarest is maar gewoon in een bos in Drenthe? Kortom, is de politiek bij machte om dit allemaal op te lossen? Volgens mij niet want al is de wetgever nog zo snel, de creatieve vervoerder ontloopt hem wel. Het is dan ook logisch dat de Deutsher Speditions- und Logistikverband DSLV, zeg maar een Duitse TLN, fel tegen deze plannen van de Duitse overheid is. Dit zou de Duitse internationale concurrentiepositie onder druk zetten volgens die club. Waarom die club zo fel tegen is? Nou, al die Oostblokkers rijden namelijk voor hun leden die daardoor lekker goedkoop de markt op kunnen. Hoezo internationale concurrentiepositie?