Duitsland loopt binnen op de maut

Blog
19-02-2016 | Door Tim de Jong

De exploitant van het Duitse vrachtwagentolsysteem Toll Collect, rapporteert dat er in 2015 dertig miljard kilometer is afgelegd door trucks op Duitse wegen die daarover tol hebben betaald. Een jaar eerder werd nog over 28 miljard kilometer tol afgedragen. De Duitse schatkist incasseerde zo 44 miljard euro sinds 2005. 

De flinke toename is niet alleen te danken aan economische voorspoed, maar ook aan de uitbreiding van het toplichtige netwerk, alsmede de verlaging van het tolplichtige voertuiggewicht van 12 naar 7,5 ton GVW.

Daardoor hebben zich volgens Toll Collect in 2015 30.500 nieuwe bedrijven als 'klant' gemeld bij Toll Collect. Zij lieten nog eens 300.000 trucks registreren als regelmatige gebruikers van de Duitse snelwegen. De helft van die nieuwe bedrijven is Duits.

 

Sinds de invoering van de tol of 'maut' in 2005, heeft Toll Collect al 44 miljard euro geïncasseerd. Het aandeel dat hiervan door buitenlandse transportbedrijven wordt opgebracht, groeit al jaren. Met name het aandeel trucks uit Oost Europese landen is stijgende.  

Feit is dat de invoering van dit systeem, die overigens twee jaar langer duurde dan gedacht, Duitsland goud geld oplevert. Toch gaat niet alle opbrengst naar het wegennet. Juist nu blijkt dat in Duitsland tal van bruggen in het wegennet er slecht aan toe zijn, is dat een verkeerde zaak. Er is voldoende geld beschikbaar om het Duitse wegennet in topconditie te houden. De Duitsers kunnen hier een voorbeeld nemen aan Frankrijk. 

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.