Vanaf 1 juli, morgen dus, zou de Duitse politie boetes uit gaan delen aan chauffeurs die nog een mike van een 27mc bakje vasthouden tijdens het rijden. De Duitsers willen nog steeds van het bakje af, maar door tussenkomst van de Duitse TLN, de BGL, gaat het handheld verbod pas op 31 januari 2021 in.
Allemaal mooi en aardig, maar wat willen de Duitsers hiermee bereiken? Meer veiligheid? Op papier klopt dat misschien, maar tot dusverre hebben we nog nooit gehoord at er ongelukken gebeurden doordat chauffeurs met elkaar in gesprek waren via de zendbak. Juist in Duitsland, waar ze de Baustelle min of meer hebben uitgevonden, is het juist heel handig wanneer chauffeurs elkaar op de hoogte houden van wat zich kort voor hen, maar buiten het zicht, op de snelweg allemaal afspeelt.
Uitzonderlijk vervoer
Een groep chauffeurs die door deze regel extra hard wordt geraakt, zijn de mannen van het uitzonderlijk vervoer. Stel, je rijdt met drie windmolenblades achter elkaar, dan is het niet handig, maar juist noodzakelijk dat je als groep chauffeurs met elkaar en met de begeleiders in nauw contact blijft. ZO'n konvooi is al gauw meer dan 200 meter lang en die blades zijn kwetsbaar.
Ook wanneer er zich mafkezen op de weg bevinden die chauffeurs met hun personenauto het leven zuur maken, kunnen chauffeurs elkaar met de 27mc bak effectief waarschuwen. En dan de politie bellen.