Met zijn hoog geplaatste cabine, de vlakke vloer en de instap via vier treden is het ontwerp van de ‘Pro Cabin’ die van een typische lange afstand truck. Het bereik van de elektrische versie is met 500 kilometer ook veelbelovend, maar daarmee is een inzet op lange afstanden voorlopig erg lastig. Laadinfra onderweg is er nog maar mondjesmaat en zeker de eerste jaren zullen planners de grootste moeite hebben om langere, internationale ritten uit te voeren met een elektrische truck.
Voorlopig is het volgens mij dan ook meer een truck voor de zware distributie. Met 500 kilometer per dag kunnen meerdere distributieritten, of een ‘rondje Nederland’ prima uitgevoerd worden met de eActros 600. Prima dus voor bijvoorbeeld winkeldistributie, zo vindt ook Simon Loos. Dat bedrijf bestelde onlangs maar liefst 75 exemplaren van de eActros 600.
Het probleem is alleen dat het cabine concept minder geschikt is voor die inzet. De hoog geplaatste cabine met zijn vlakke vloer is hier gewoon een nadeel. Ten eerste ziet de chauffeur minder van zijn directe omgeving vanuit zo’n hoge cabine, maar ook de klim via vier opstaptreden is een belemmering in de distributie. Vaak moeten er meerdere stops per dag worden gemaakt en dan is dat echt een belasting.
Daar komt het bijzondere ontwerp van de opstaptreden bij. Dat wil zeggen, het ziet er prachtig uit maar ergonomisch is het niet. Tussen trede twee- en drie is namelijk een fraai vormgegeven stuk glad en gespoten kunststof aangebracht. Dat vraagt om krassen, of erger, misstappen of uitglijden.
De keuze van Mercedes om de hoge ‘Pro Cabin’ cabine op de eActros 600 te monteren is dan ook een merkwaardige, vooral omdat Mercedes ook de lagere Actros F cabine bouwt. Die heeft een lagere zitpositie, dus beter zicht én een betere instap, alleen is die truck (nog?) niet leverbaar met de elektrische aandrijflijn van de eActros 600.