Een Chinese container is nu vaak duurder dan zijn inhoud

Blog
17-08-2021 | Door Tim de Jong

Wie als vervoerder nu een container uit China wil laten komen, betaalt hiervoor het tienvoudige vergeleken met de maand mei jongstleden. Daarvoor zijn diverse oorzaken. De laatste is dat in China een containerterminal tijdelijk dicht moet vanwege een coronabesmetting. Inderdaad, het gaat om één besmetting.

Maar de gevolgen zijn groot. Betrokkenen verwachten opnieuw grote vertragingen, terwijl eerdere vertragingen als gevolg van corona en als gevolg van het containerschip Evert Given dat dwars ging in het Suezkanaal. Kostte het vervoer van een container vanuit China naar Europa in mei nog geen 1400 euro, nu is het bijna 14.000 euro.

We mogen er gerust vanuit gaan dat de absurde prijzen nog wel even aan zullen houden. Dit zal producenten er ongetwijfeld toe zetten om meer productie die nu nog in China huist, terug te halen naar Europa, dan wel in Europa te laten uitvoeren. Dit zal er weer toe leiden dat er binnen Europa meer behoefte zal ontstaan naar goederenvervoer over de weg.  

In China zal men zich nog wel even aan het hoofd krabben of het nu wel zo slim is om bij één besmetting een hele terminal dicht te gooien. 

Laatste blogberichten

Blog
18-04-2025
Carglass sterretje

Scheurtje in je ruit? Let op in Duitsland!

De Duitse handhavers gingen altijd al behoorlijk ‘grundlich’ te werk maar ze lijken nu volledig door te slaan.…
Blog
09-04-2025
Vrachtwagenheffing BIGtruck (3)

Medio 2026: Vrachtwagenheffing

Halverwege volgend jaar gaat de Vrachtwagenheffing van start in Nederland. Menigeen twijfelt of die deadline gehaald wordt,…
Blog
03-04-2025
Parkeren vrachtwagens (960 x 640)

Zonder parkeerplaatsen geen chauffeurs

Iedere chauffeur kent de parkeerproblemen. Gelukkig begint de politiek de problemen ook te zien.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.