Een Chinese container is nu vaak duurder dan zijn inhoud

Blog
17-08-2021 | Door Tim de Jong

Wie als vervoerder nu een container uit China wil laten komen, betaalt hiervoor het tienvoudige vergeleken met de maand mei jongstleden. Daarvoor zijn diverse oorzaken. De laatste is dat in China een containerterminal tijdelijk dicht moet vanwege een coronabesmetting. Inderdaad, het gaat om één besmetting.

Maar de gevolgen zijn groot. Betrokkenen verwachten opnieuw grote vertragingen, terwijl eerdere vertragingen als gevolg van corona en als gevolg van het containerschip Evert Given dat dwars ging in het Suezkanaal. Kostte het vervoer van een container vanuit China naar Europa in mei nog geen 1400 euro, nu is het bijna 14.000 euro.

We mogen er gerust vanuit gaan dat de absurde prijzen nog wel even aan zullen houden. Dit zal producenten er ongetwijfeld toe zetten om meer productie die nu nog in China huist, terug te halen naar Europa, dan wel in Europa te laten uitvoeren. Dit zal er weer toe leiden dat er binnen Europa meer behoefte zal ontstaan naar goederenvervoer over de weg.  

In China zal men zich nog wel even aan het hoofd krabben of het nu wel zo slim is om bij één besmetting een hele terminal dicht te gooien. 

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.