Een drietal Duitse bedrijven, T-Systems International GmbH, Daimler AG en DKV Euroservice streven naar samenwerking op gebied van het ontwikkelen en leveren van Europese elektronische toldiensten ("EETS") door heel Europa. Ze willen dat er één tolkastje komt waarmee trucks probleemloos door alle landen van Europa kunnen rijden. Niemand wil de situatie die we hier op de foto zien.
De politiek krijgt het niet voor elkaar, en het is een doorn in het oog van de chauffeurs: al die tolkastjes waarmee internationaal rijdende chauffeurs gedwongen zijn om de voorruit mee dicht te bouwen. Wie weet krijgt het bedrijfsleven het wel voor elkaar? DKV probeert het en het heeft in Daimler natuurlijk een compagnon van formaat.
De samenwerking moet tot stand komen door middel van een joint venture. Voor de marktintroductie van de EETS services en afwikkeling van de betreffende tolprocedures ten dienste van de eindgebruikers, willen de partijen tevens in zee gaan met sales partners. De voorgenomen samenwerking is nog onder voorbehoud van toestemming vanuit de kartelinstanties.
Als technische basis voor de geplande dienstverlening staat een landonafhankelijk inzetbare on board unit gepland waarmee door heel Europa tol kan worden afgerekend door middel van slechts één toestel. In 2018 staat marktintroductie gepland voor België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Polen. De volgende stap is om Italië, Portugal, Spanje en Hongarije indien mogelijk bij de start van de marktintroductie, maar in ieder geval snel daarna op te nemen in het systeem. De aangeboden diensten zullen volgens plan alle huidige en toekomstige tolwegen omvatten, en waar nodig tunnels en bruggen. We zijn benieuwd! Het zou een welkom gebaar zijn naar de politiek en naar het internationale wegvervoer.