Als de dag van gisteren herinner ik me een bezoek aan VDO dat werd vertegenwoordigd door ernstig kijkende, correct geklede Duitse heren met perfecte gestrikte stropdassen. Zij stonden de pers te woord die toch wat onaardige dingen had geschreven over de nieuwe digitale tachograaf. We schrijven 2006.
Zij zeiden dat het met de komst van de digitale tachograaf afgelopen zou zijn met tachograaffraude. Nou, dat hebben we geweten. De hooggeleerde ingenieurs werden te lijk gezet toen bleek dat de simpelste magneet de tacho op uit zette, en daarmee vrijwel alle regelelektronica van de truck. Europa had een probleem: om de tachograafverordening te vernieuwen om tot een tacho te komen die wel tegen magneetfraude kan, moet zo'n verordening eerst door alle EU-landen goedgekeurd worden. Dat kost zeker twee jaar.
Omdat tachofraude inmiddels veel geavanceerder is geworden, is wederom een nieuwe verordening noodzakelijk. In deze BIGtruck lees je alles over die nieuwe Smart tachograaf èn we weten al wat de volgende stappen zullen zijn. Wan inderdaad, terwijl lidstaten nog bezig waren met de goedkeuring van deze, bleek dat er alweer een opvolger komt, op z'n vroegst in 2022.
Rommeltje
Toch klopt er nu nog iets niet. Van de Smart Tacho zijn er allerlei nieuwe kunstjes, die wel afgesproken zijn, maar die het apparaat nu nog niet kan. Dat is natuurlijk vragen om problemen. Problemen, die mogelijk een werkplaatsje ergens in Polen, ik heb ze zelf gezien op de oude weg van de Duitse grens bij Frankfurt-Oder naar Poznan, wel op ideeën brengt.
De Europese bestuurders zijn blij met de nieuwe tachograaf, de inspectie ook. Maar ik moet het nog zien. De vraag is gerechtvaardigd in hoeverre de fraude nu een halt wordt toegebracht.
Alles over de nieuwe Smart Tacho " target="_blank" rel="noopener noreferrer">vind je hier!