Er is nog hoop voor de verbrandingsmotor

Blog
22-03-2023 | Door Iep van der Meer

De plannen van de Europese Commissie om vanaf 2035 verbrandingsmotoren te verbieden lijken van tafel te zijn. Aanvankelijk was er overeenstemming over dit verbod maar doordat Duitsland dwars ging liggen wordt er nu aan gewerkt dat voertuigen op zogenaamde e-brandstoffen ook na 2035 mogen worden toegelaten.

Volgens het ontwerpvoorstel komt er een nieuwe voertuig categorie voor auto’s en trucks die alleen op CO2- neutrale brandstoffen kunnen rijden. Je moet daarbij denken aan Bio- LNG, 100% HVO en andere, niet fossiele brandstoffen zoals Waterstof. Bij deze voertuigen zou er een systeem aan boord moeten zijn dat voorkomt dat er andere brandstoffen worden getankt, een zogenaamd brandstofinductiesysteem.

Het nieuwe voorstel kan autofabrikanten een manier bieden om, ook na 2035 voertuigen met een verbrandingsmotor te bouwen. De belangrijkste eis van het Duitse Ministerie van Transport is dat de EU ook na 2035 voertuigen met een verbrandingsmotor toelaat. Dit mag gezien worden als het resultaat van een krachtige lobby van de machtige Duitse automobiel industrie.

Op dit moment zijn er gesprekken tussen de Europese Commissie en de Duitse autoriteiten over deze kwestie. Wij zien deze gang van zaken als hoopvol voor de toekomst, want een volledig elektrisch wagenpark lijkt met de huidige stand van de techniek onhaalbaar, met name voor het lange afstand vervoer in Europa.

Laatste blogberichten

Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
Blog
09-05-2025
Speelgoed truck

Chauffeurstekort: Jonger beginnen met werving!

Chauffeurstekort: Jonger beginnen met werving!
Blog
24-04-2025
Spaghetti uitlaat truck

Spaghetti uitlaat mag niet van Polizei

Een Nederlandse bloemenrijder werd in Duitsland, in de buurt van Bad Münstereifel aan de kant gezet vanwege het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.