Volgens het ontwerpvoorstel komt er een nieuwe voertuig categorie voor auto’s en trucks die alleen op CO2- neutrale brandstoffen kunnen rijden. Je moet daarbij denken aan Bio- LNG, 100% HVO en andere, niet fossiele brandstoffen zoals Waterstof. Bij deze voertuigen zou er een systeem aan boord moeten zijn dat voorkomt dat er andere brandstoffen worden getankt, een zogenaamd brandstofinductiesysteem.
Het nieuwe voorstel kan autofabrikanten een manier bieden om, ook na 2035 voertuigen met een verbrandingsmotor te bouwen. De belangrijkste eis van het Duitse Ministerie van Transport is dat de EU ook na 2035 voertuigen met een verbrandingsmotor toelaat. Dit mag gezien worden als het resultaat van een krachtige lobby van de machtige Duitse automobiel industrie.
Op dit moment zijn er gesprekken tussen de Europese Commissie en de Duitse autoriteiten over deze kwestie. Wij zien deze gang van zaken als hoopvol voor de toekomst, want een volledig elektrisch wagenpark lijkt met de huidige stand van de techniek onhaalbaar, met name voor het lange afstand vervoer in Europa.