In België mocht het al niet meer, in Duitsland is het sinds kort verboden en nu roept de Europese Commissie zelfs op tot een totaal verbod op het zogenaamde cabinekamperen. Het doorbrengen van de weekendrust in de cabine lijkt hiermee in Europa tot een einde te komen.
Nu zitten daar twee kanten aan wat mij betreft. Natuurlijk is het schandalig dat allerlei onderbetaalde sloebers maandenlang in een truck moeten wonen zonder enige sanitaire voorzieningen. Een fatsoenlijke maaltijd kopen zit er niet eens in en dat dwingt de chauffeurs om dan zelf maar wat te kokkerellen. Maar goed, het is natuurlijk een rotgezicht, zo'n parkeerplaats vol nomaden die overal hun behoefte doen, prullenbakken volstorten en alle plaatsen bezet houden. Ik begrijp dus dat er wat gedaan moet worden aan dit probleem. Het zonder meer verbieden van het doorbrengen van de weekendrust brengt echter enorme problemen met zich mee, ook voor Nederlandse chauffeurs. Stel dat je het net niet haalt voor het zondagse rijverbod in Frankrijk, moet je dan ineens naar een hotel? En hoe kom je daar dan? En wie let er dan intussen op je truck en je kostbare lading? Zeg het maar, want volgens mij zijn al die puntjes nog lang niet ingevuld.
Het domweg verbieden van het overnachten in de trucks gedurende de weekendrust lost dan ook helemaal niks op. Na landen als België en Duitsland roept nu de Europese Commissie op tot een compleet Europabreed verbod. Dat lijkt te getuigen van sterke besluitvorming. Eindelijk zijn ze het ergens over eens in Brussel! Complimenten voor de snelle besluitvorming maar dit treft de hele transportsector. Ik zou het toejuichen als die zelfde Europese Commissie net zo doortastend te werk ging waar het gaat om andere belangrijke zaken. Wat dacht je van menswaardige cabine afmetingen waarin een weekend overnachten geen probleem is? Kijk eens naar de gemiddelde Amerikaanse truck. Dat zijn cabines waarin je verantwoord langere tijd van huis kunt. Sanitair, prima bedden en genoeg ruimte voor wat beweging lijken me dingen die in de basis geregeld zouden moeten zijn.
Een ander puntje waar Brussel ook best nog eens in zou kunnen duiken is een Europese databank voor rijbewijzen, identiteitskaarten en bestuurderspasjes. Op dit moment is het voor inspecties, voor zover die nog niet zijn wegbezuinigd, vrijwel onmogelijk om in één oogopslag te checken of alles wel klopt. De verhalen over gekochte pasjes in Litouwen horen we nog steeds, en het schijnt vrij simpel te zijn om meerdere identiteiten met bijbehorende pasjes aan te schaffen. Dat is fraude waar je heel eenvoudig mee weg komt omdat controle lastig, zo niet onmogelijk is. Erger nog vind ik dat de rijbewijseisen in Europa kennelijk zodanig uiteenlopen dat achteruitrijden met een oplegger kennelijk geen examenpunt is in veel landen. Iedereen kent de filmpjes van 'witte platen truckers' die soms wel een half uur staan te knoeien voor een dockshelter. Dat zijn helaas geen incidenten want die filmpjes kun je iedere dag maken bij ieder DC. Hoe kan het zijn dat een vrachtwagenchauffeur zijn eigen voertuig niet beheerst. Heeft hij niet opgelet tijdens de lessen of kan het zo zijn dat zo'n man helemaal geen geldig rijbewijs heeft?
Nee Brussel. er is nog heel veel te regelen in ons prachtige verenigde Europa maar om die jongens nu in de weekends ook nog hun cabine uit te jagen dat gaat wel heel ver. Bovendien, hoe wil je achteraf controleren of hij in een echt bed of in een tent in het bos geslapen heeft?