Tot 1 oktober 2023 betaalde je voor de volgende voertuigen geen Eurovignet: Bergingsvoertuigen, Bibliotheekbussen, huisvuilauto’s, kraakperswagens, landbouwwerktuigen, rijdende werkplaatsen, schooltandartsbussen, strooiauto’s, telecommunicatie auto’s, tentoonstellingsvoertuigen, winkelwagens, lesauto’s en trucks voor rioolwerkzaamheden zoals vaccumauto’s en hogedrukwagens. Dit hele rijtje ontheffingen wordt per 1 oktober geschrapt, waardoor ook deze voertuigen gewoon een Eurovignet moeten betalen.
Voor een voertuig met 4 of meer assen (inclusief trailer of aanhangwagen) betaal je voor een jaar Eurovignet 1250 Euro, tenminste als het een Euro 6 truck is. Voor een Euro 0 is dat 2359 Euro per jaar! Je mag echter ook per dag afrekenen, dan is het tarief ineens voor iedereen gelijk, namelijk 12 Euro.
Lage pakkans
Overigens valt het met de pakkans nogal mee doordat het ILT maar amper controleert langs de weg. Deze instantie zet steeds meer in op bedrijfscontroles en daarmee hebben buitenlandse vervoerders helemaal weinig kans om gepakt te worden zonder het Eurovignet. TLN heeft eerder al bezwaar gemaakt tegen de geringe controles.