Blog
09-11-2018 | Door Tim de Jong

Afgelopen week debatteerden de minister en de Kamer tien uur lang over het beleid van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Eerlijk gezegd ben ik weinig onder de indruk van de uitkomsten.  

Er wordt gesproken over duizend kilometer meer wegdek, over de tolheffing, over meer beveiligde parkeerplaatsen en zelfs over meer controles op rij- en rusttijden. Dat laatste zal weinig helpen in een land waar de inspectie toegeeft dat 'er iets mis is' met 1 op de zes trucks die op onze wegen rijden. Tenslotte wordt er weer eens gepleit voor platooning. Dat komt op ene moment waarop Europa Nederland maant nu eindelijk eens wat te doen aan 5G internet, wat absoluut nodig is om ook maar te kunnen denken aan platooning. Maar of dat allemaal helpt?|

's Nachts rijden

Rijden in de nacht is het nieuwste wat TLN vandaag toevertrouwde op de radio bij BNR als oplossing. eerlijk gezegd denk ik dat daar wel wat te halen valt. Maar dat betekent wel dat je meest jongere chauffeurs nodig hebt om dat te doen en dat daar een nachttoeslag tegenover staat. Volgens TLN kan 40% van het vrachtverkeer ook 's nachts worden uitgevoerd. Als dat waar is, dan scheelt het natuurlijk enorm op de filedruk van overdag. Nachttransport is zeker een optie, en al helemaal met LZV, maar kost dus meer en vergt een type chauffeur dat nogal zeldzaam is.

Data

Wat ik echter mis is in de opsomming van TLN en Ministerie is dat we veel slimmer met trucks en chauffeurs om moeten gaan. Daarvan zien we gelukkig steeds meer initiatieven. Denk dan aan het samenwerken met verladers die regelmatig dezelfde route rijden bij dezelfde logistieke dienstverlener. Breng die in kaart en maak overeenkomsten over dit vervoer, om de beladingsgraad te verbeteren en om ook leeg rijden te verminderen. Dus beter laden door van verschillende klanten spullen mee te nemen. Stem de retourstroom af met meer partijen af, dat vergroot de kans dat de retourrit ook beladen verloopt.

We staan aan het begin van dit soort initiatieven, ik weet zeker dat dat echt zal schelen. Wanneer overheden zich dan op randvoorwaarden richten, denk aan 5G, dan hebben we een begin. Snel internet is belangrijker dan meer snelweg. Wen er maar aan!

Laatste blogberichten

Blog
22-11-2024
Sneeuw Frankrijk

Frankrijk: Boete na stilgezet te zijn door sneeuw

De eerste sneeuw heeft behoorlijk huisgehouden in Europa. Niet alleen in ons land maar bijvoorbeeld ook…
Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.