Ford Trucks ontwikkelt cabine met Iveco

Blog
14-03-2024 | Door Iep van der Meer

Otosan, de Turkse producent van Ford Trucks in Europa gaat een samenwerking aan met het Italiaanse Iveco voor de gezamenlijke ontwikkeling van een nieuwe cabine voor zware trucks.

De Ford F- Max is nog maar amper vier jaar op de markt en de cabine van die truck is dan ook één van de modernste op de Europese markt. Toch ziet Ford Trucks in dat er voor de toekomst een nieuw ontwerp moet komen doordat de regels veranderen. Niet alleen de regels voor stroomlijn en veiligheid zijn gewijzigd, waardoor ook langere cabines mogelijk zijn, ook de Direct Vision regels komen er aan. Dat betekent dat de chauffeur in de toekomst meer direct zicht moet hebben rondom zijn truck. 

Aangezien het ontwerpen van een compleet nieuwe cabine tijd kost is het dan ook zaak om nu al aan de slag te gaan met zo'n ontwerp. Dat geldt zeker ook voor Iveco, want anders dan de F-Max is de Iveco S-way inmiddels de oudste cabine op de markt. Het basis ontwerp van de S-Way stamt uit 2002, toen onder de naam Stralis. Sindsdien is er veel veranderd aan de cabine en kwam de S-Way, maar die heeft nog steeds dezelfde body in white als de eerste Stralis. Kortom, ook Iveco moet aan de bak met een nieuwe cabine.

De Italiaanse truckbouwer slaat daarvoor de handen ineen met de Turkse producent van Ford Trucks om gezamenlijk een nieuwe generatie cabines te ontwikkelen.  Dat doet denken aan de tijd dat de toen nog kleine truckbouwers DAF en Pegaso samen de Cabtech cabine ontwikkelden. Die kwam later op de markt als Pegaso troner en als DAF 95. Beide trucks met een geheel eigen smoel, maar voorzien van de zelfde body in white. Of Iveco en Ford Trucks ook samen gaan produceren is de vraag, maar dat ligt voor de hand.

Samenwerking lijkt de enige manier om het hoofd te bieden aan de enorme ontwikkelingskosten van nieuwe trucks. Het is niet voor niks dat de Traton merken Scania en MAN samen optrekken, net als Volvo- en Renault Trucks. 

Laatste blogberichten

Blog
22-07-2024
Milence-laadhub-in-Venlo_1

Duurzaamheid leidt tot samenwerking

In de transportwereld draait alles de laatste tijd om overnames en samenwerking, maar dat geldt ook voor de truckbouwers.…
Blog
20-06-2024
Girteka-01

Weekendrust in de cabine, is dat erg?

Sinds enige tijd mag de weekendrust niet langer in de cabine worden doorgebracht. In Nederland wordt daar amper op…
Blog
04-06-2024
Ranger Raptor (12)-1400

Nog geen protest tegen BPM voor bestelauto’s

Met ingang van 1 januari 2025 moet er BPM betaald worden voor nieuw geregistreerde bestelauto’s op basis van…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.