De Ford F- Max is nog maar amper vier jaar op de markt en de cabine van die truck is dan ook één van de modernste op de Europese markt. Toch ziet Ford Trucks in dat er voor de toekomst een nieuw ontwerp moet komen doordat de regels veranderen. Niet alleen de regels voor stroomlijn en veiligheid zijn gewijzigd, waardoor ook langere cabines mogelijk zijn, ook de Direct Vision regels komen er aan. Dat betekent dat de chauffeur in de toekomst meer direct zicht moet hebben rondom zijn truck.
Aangezien het ontwerpen van een compleet nieuwe cabine tijd kost is het dan ook zaak om nu al aan de slag te gaan met zo'n ontwerp. Dat geldt zeker ook voor Iveco, want anders dan de F-Max is de Iveco S-way inmiddels de oudste cabine op de markt. Het basis ontwerp van de S-Way stamt uit 2002, toen onder de naam Stralis. Sindsdien is er veel veranderd aan de cabine en kwam de S-Way, maar die heeft nog steeds dezelfde body in white als de eerste Stralis. Kortom, ook Iveco moet aan de bak met een nieuwe cabine.
De Italiaanse truckbouwer slaat daarvoor de handen ineen met de Turkse producent van Ford Trucks om gezamenlijk een nieuwe generatie cabines te ontwikkelen. Dat doet denken aan de tijd dat de toen nog kleine truckbouwers DAF en Pegaso samen de Cabtech cabine ontwikkelden. Die kwam later op de markt als Pegaso troner en als DAF 95. Beide trucks met een geheel eigen smoel, maar voorzien van de zelfde body in white. Of Iveco en Ford Trucks ook samen gaan produceren is de vraag, maar dat ligt voor de hand.
Samenwerking lijkt de enige manier om het hoofd te bieden aan de enorme ontwikkelingskosten van nieuwe trucks. Het is niet voor niks dat de Traton merken Scania en MAN samen optrekken, net als Volvo- en Renault Trucks.