Frankrijk: Bezig met een gelijk speelveld

Blog
03-05-2016 | Door Tim de Jong

Frankrijk heeft de handen vol aan het (internationale) wegvervoer en doet er veel aan om alles zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. Maar dat leidt ook tot excessen waarvan Nederlandse chauffeurs en of bedrijven wel eens lelijk het slachtoffer kunnen worden.

De Fransen zijn tegelijkertijd in de weer met Calais, de weekendrust in de cabine, rusten bij dubbelbemand rijden, een nieuw ingevoerd minimumloon, strengere controles, cabotage en een mogelijke nieuwe ecotaxe.

Calais lijkt opgeruimd, op die weekendrust wordt gecontroleerd en daar kunnen dus ook heel goed Nederlandse collega's de dupe van worden. Verder lijkt de ergste pijn voorbij inzake rusten bij dubbelbemand rijden en vervolgens niet steeds drie kwartier hoeven rusten want dat schiet natuurlijk niet op. Maar het Nederlandse bedrijf dat fors werd beboet, heeft zijn centen nog lang niet terug.

Een feit is dat door de genomen maatregelen, zoals ook de instelling van een minimumloon van 9,17 euro, de Fransen proberen om een gelijk speelveld in het Europese wegvervoer te creëren. Wat dat betreft liggen ze, inzake bijvoorbeeld de controle op cabotageregels, voor op de Nederlanders. Hier is dus niets mis mee. Het is alleen flink wennen dat er zoveel maatregelen tegelijk worden afgekondigd.

Er is dus veel te doen over Frankrijk en als je chauffeur bent en je moet die kant op, dan is het oppassen geblazen, lijkt het. Maar het is toch de gewoonste zaak van de wereld dat je je papieren bij je hebt, je je houdt aan de rijtijdenwet en je je werk goed doet? In zo'n geval, en dat zullen verreweg de meesten zijn, lijkt Frankrijk ons nog steeds een prima land om heen of doorheen te rijden. 

Laatste blogberichten

Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
Blog
12-11-2024
Marga Tweede Steeg

De Tweede steeg is met het laatste jaar bezig

Chauffeurscafé De Tweede Steeg was bijna honderd jaar lang een vaste pleisterplaats voor chauffeurs. Het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.