Dit jaar is er op de Mid American Trucking Show in het Amerikaanse Louisville weinig nieuws van de gevestigde Amerikaanse truck industrie. Dit, terwijl Tesla demonstratierondjes rijdt, en Uber, Nikola, Toyota en Thor bezig zijn om de gevestigde orde met compleet nieuwe technieken het leven moeilijk te maken.
Mack Trucks is natuurlijk een merk van heb ik jou daar in de VS en in bijvoorbeeld Australië. Dit merk nu laat zien dat het wel degelijk werkt met de nieuwste techniek. Een hybride truck is hoogstwaarschijnlijk het type wat we de komende jaren steeds vaker gaan zien. Ook DAF heeft een en ander in voorbereiding en Scania verkoopt ze zelfs al, bleek ons onlangs. Op termijn verwachten we dat alle trucks, van licht tot zwaar, een hybride aandrijflijn krijgen. Deze Mack is maar één voorbeeld.
Maasvlakte
Wat deze truck bijzonder maakt is een systeem dat Geofencing heet. Deze Mack 'weet' als het ware waar hij is en bepaalt dan of er op diesel, of op elektriciteit gereden moet worden. Hoe mooi zou zoiets zijn voor het Maasvlaktegebied? Of andere gebieden waar uitstoot nul vereist is? Mack probeert dit systeem uit in het havengebied van Los Angeles.
Hiervoor wordt een elf liter motor gebruikt in combinatie met een 150 kW elektromotor die is gebouwd tussen de transmissie en de dieselmotor. er is een 15 kWh Li-Ion batterij ingebouwd om tijdelijk energie op te slaan. Het GPS-systeem van de Mack is zo geprogrammeerd dat het 'weet' wanneer de dieselmotor wordt uitgeschakeld en wanneer de elektromotor het werk over moet nemen. Eerste indicaties wijzen op een verbetering van het brandstofverbruik van 25 tot 30 procent.
In hoeverre we deze techniek bijvoorbeeld ook in Europese Volvo's gaan zien is de vraag. Maar de combinatie van een slim GPS en een hybride aandrijflijn, kan problemen zoals nu met de Maasvlakte, beslist voorkomen.