In de Afrika Eco Race was gisteren een rustdag voor de coureurs. Voor de monteurs geldt dat niet, want vooral aan de truck van Wuf van Ginkel was heel wat te doen. Al snel bleek echter dat verder sleutelen zinloos was. De motorschade was niet meer te herstellen.
De twee voorafgaande dagen was Wuf al achter op de trailer uit de woestijn gehaald met serieuze technische storingen. Anders dan in de Dakar Rally mag je dan de volgende dag gewoon weer starten, en daar was het ook om begonnen. De Iveco Powerstar waar Wuf mee rijdt is namelijk een soort prototype. De truck is voorzien van onafhankelijke vering, een extra stijf chassis en een lager zwaartepunt. De missie was dan ook om zoveel mogelijk wedstrijd ervaring op te doen met dat concept. De belangrijkste les voor Team de Rooy is dat het concept nog lang niet is uitgerijpt en dat er nog heel veel werk aan de winkel is.
De bouw van het prototype heeft me eigenlijk verbaasd want Gerard de Rooy was altijd een man van eenvoud en solide constructies. Technische problemen had Team de Rooy eigenlijk nooit, afgezien van de motorproblemen in een ver verleden. De Iveco trucks waarmee De Rooy rijdt zijn oerdegelijke machines met starre assen, een mooie gewichtsverdeling en degelijke techniek. Met dat concept won Gerard al twee keer van de Kamaz armada, en daarvoor moet je van goeden huize komen.
De relatief eenvoudige Iveco trucks staan staat haaks op de ontwikkelingen die het Ginaf team waar Wuf van Ginkel altijd voor reed doormaakte. Ginaf was de eerste die onafhankelijke wielophanging toepaste, en met de latere trucks zelfs vierwiel besturing. Ook Tatra werkt met onafhankelijke wielophanging en daar gaat het wel goed. Bij Ginaf heeft het echter nooit de successen gebracht die De Rooy wel haalde met de relatief eenvoudige Iveco trucks. Toch zoekt Team de Rooy het nu ook in geavanceerde technieken in de zoektocht naar nog een nog beter wapen tegen de Kamaz trucks. Dat dit niet vanzelf gaat ondervond Wuf van Ginkel gisteren. Hij is klaar met deze rally en komt al weer naar huis. Gerard dendert door voor de overwinning in het truck klassement in Afrika. Zijn ambitie is de top drie in het gecombineerde auto/truck klassement en dat zit er nog in met een beetje geluk.