En nee, we gaan niet terug naar de tijden van loopbriefjes, tankscheins en ritmachtigingen, maar de controles zullen hoe dan ook voor vertraging zorgen. In Duitsland waren ze al begonnen met grenscontroles en dat blijkt behoorlijk zijn vruchten af te werpen. Het land meldt dat er inmiddels al 53.000 personen zijn tegengehouden bij de controles. Daarvan is de helft terug gestuurd. Ook werden en bijna 1200 mensensmokkelaars opgepakt bij de controles. Het lijkt dus te werken.
Officieel moeten de controles zorgen voor minder instroom van asielzoekers, terwijl Duitsland ook terrorisme bestrijding als argument opgeeft voor de controles. Waar ik niemand over hoor is dat het ook een probaat middel kan zijn tegen de massale smokkel van buitenlandse rookwaren. Tankstation houders in grote delen van Nederland klagen dat ze maar amper meer sigaretten verkopen doordat er bestelwagens vol de grens over komen. Even een tip aan deze ‘smokkelaars’: Als je gepakt wordt kan dat niet alleen leiden tot een boete, maar ook tot gigantische accijnsclaims. Gek genoeg is het smokkelen van drugs minder kostbaar, want daar zit geen accijns op, al zegt dat natuurlijk niks over de eventuele straffen die daar dan weer op staan.
TLN roept op om vrachtverkeer gewoon door te laten om economische schade te voorkomen. Die schade kan anders oplopen tot 75 miljoen Euro per maand voor de transportsector. Dat is een argument, maar helaas gebruiken mensensmokkelaars regelmatig ook vrachtwagens voor hun bedenkelijke praktijken. Ik vrees dan ook dat wachten aan de grenzen het nieuwe normaal gaat worden zolang we de buitengrenzen van Europa niet beter weten te beveiligen.