De lijn is nu een jaar in gebruik en dat was aanvankelijk een groot succes. De laatste maanden waren er echter steeds vaker problemen in de Eemshaven. Daar was regelmatig geen kade beschikbaar voor de MS Romantika, waardoor afvaarten geannuleerd werden. Volgens Groningen Seaports kwam de rederij niet met een goed plan voor een eigen kade, ondanks het regelmatig aandringen daarop van het havenbedrijf.
Toeristenboot
Met het vertrek van de rederij uit de Eemshaven verliest Nederland nu de ferryverbinding met Noorwegen. Voor de gemiddelde toerist maakt dat niet heel veel uit, want de havens van Cuxhaven of Emden zijn ook prima aan te rijden. Voor het wegtransport zijn de gevolgen echter veel groter, aangezien de Duitse havens niet bereikbaar zijn met 60 tons LZV combinaties. Daar zat nou juist het unieke punt van de verbinding, want bedrijven als Angvik Auto konden via de veerverbinding met hun LZV’s Noorwegen bereiken met 60 ton. Ook voor het overige vrachtverkeer betekende de ferry een maut- en file vrije verbinding naar Noorwegen.
Kansen
Toch was er vanaf het begin ook veel kritiek vanuit het wegtransport. In de wintermaanden was er plek genoeg op de boot maar in de zomermaanden was de capaciteit minimaal, door het grote aantal toeristen op de ferry. Het is ontzettend jammer dat het initiatief voor wat betreft het wegtransport hiermee zo’n beetje dood in het water ligt want er liggen nog steeds prachtige kansen voor ferry verbindingen vanuit de Eemshaven, bijvoorbeeld naar het Deense Esbjerg. Duitsland blijft namelijk dwars liggen voor wat betreft de invoering van de 60 tons LZV, en met zo’n verbinding zou heel Scandinavië bereikbaar zijn met deze duurzame combinaties.