Natuurlijk moeten we naar duurzame alternatieven en wordt er keihard gewerkt aan alternatieven voor fossiele brandstoffen. Je zag dan ook overal elektrische alternatieven, waterstof toepassingen en nieuwe motoren, zoals bij FPT waar een nieuwe 13 liter motor getoond werd die zo ongeveer overal op kan lopen, van HVO tot diesel en zelfs op waterstof.
Veel nieuwe merken
Opvallend was het enorme aantal nieuwe truckmerken zoals Hyzon, Volta, Quantron en hoe ze allemaal ook maar mogen heten. Ook de Chinese truckmerken melden zich aan het elektrische front, maar van al die merken heeft er wat mij betreft maar één overlevingskansen. Dat is Nikola, het Amerikaanse merk dat na een valse start nu aansluiting heeft met Iveco. Met de ervaring van Iveco als truckbouwer en leunend op het Iveco servicenetwerk zou dat wat kunnen worden in de toekomst. Dat netwerk is immers van levensbelang en al die andere nieuwe merken zijn wat dat betreft nog helemaal nergens.
500 km elektrisch
Ook alle bekende truckmerken, op Renault Trucks na, want die stonden gewoon niet op de beurs, toonden hun alternatieve aandrijflijnen. Uiteraard naast het aanbod van dieseltrucks, want ook daar worden nog steeds stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Zo was er bij Scania veel aandacht voor de Super generatie, een net geïntroduceerd nieuwe diesel aandrijflijn waarmee dit merk tot 8% brandstofbesparing zegt te besparen. Ook bij DAF was er groot nieuws met de XD serie, en uiteraard de XF, XG en XG+ met keuze uit 11 en 13 liter dieselmotoren. Daarnaast toonde ook DAF een hele nieuwe generatie elektrische trucks, met een actieradius tot 500 kilometer. Mercedes-Benz komt daar ook mee, namelijk met de Actros Long Haul. Een redelijk optimistische naam voor een truck die 500 kilometer kan rijden op één acculading.
Volvo: Alleen elektrisch
Bij Volvo Trucks was er tot onze verbazing geen enkele diesel te zien op de stand. Op de, aanzienlijk gekrompen Volvo stand waren uitsluitend elektrische trucks te zien, van de kleinste distributietrucks tot de FH Electric. Het Zweedse truckmerk loopt voorop waar het gaat om de elektrificatie maar lijkt niet te begrijpen dat hun klanten de komende tien jaar toch echt nog de kost moeten verdienen met het verstoken van diesel, of in het beste geval HVO. Die klanten kwamen op de IAA van een koude kermis thuis.
En ja, er worden ook nu al al elektrische trucks verkocht en ingezet, maar dat is nog mondjesmaat. En zolang de laad infrastructuur en de capaciteit van het Europese stroomnet niet worden aangepakt blijft dat eerst ook nog wel even zo. Met uitsluitend elektrische trucks op de IAA schiet Volvo Trucks wat mij betreft dan ook behoorlijk door.