Inspectie maakt zich druk om beestjes

Blog
31-01-2017 | Door Tim de Jong

De Inspectie verdient lof dat het ondanks onderbezetting en bezuiniging, er toch het beste van probeert te maken. Maar op de BIGtruck-redactie worden de wenkbrauwen opgetrokken van verbazing over het bericht dat wegrestaurants gecontroleerd gaan worden op legionellabesmetting. 

Nog maar een week geleden doken uit Duitsland berichten op over grootschalige fraude met SCR-systemen. Die zouden onbruikbaar gemaakt kunnen worden, zonder dat het motormanagement van de vrachtwagen dit 'weet'. Wanneer de truck dit wel constateert, schiet de vrachtwagen in een noodloop, en kan de chauffeur met zijn combinatie alleen stapvoets de vluchtstrook bereiken. Het AdBlue systeem uitschakelen is concurrentievervalsing, iedereen betaalt netjes voor zo'n dure en schone Euro VI truck, en dan zijn er enkele fraudeurs die het milieu laten betalen voor hun kwade bedoelingen. 

We hebben als BIGtruck netjes verhaal gehaald bij de Inspectie, die ons doodleuk doorverwees naar het ministerie. ''Is niet onze zaak'', heette het. We drongen aan en kregen een nummer van iemand op het ministerie. Dit leidde verder tot niets, men weet het niet. En dan nu dit verhaal, over legionella.

Waarom toch, laten instanties in verkiezingstijd zo luid en duidelijk hun kansen liggen om eens daadkracht te tonen? De inspectie heeft enkele veelbelovende stappen gezet rond de jaarwisseling met een aantal invallen. Hiervan moet overigens nog maar blijken of ze op het juiste spoor zitten. Met het inspecteren van Nederlandse doucheruimtes in een tijd dat Duitsers en Polen alarm slaan over fraude met SCR-systemen laten inspectie en ministerie zien incapabel te zijn. Dat is buitengewoon zorgwekkend.  

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.