De Inspectie verdient lof dat het ondanks onderbezetting en bezuiniging, er toch het beste van probeert te maken. Maar op de BIGtruck-redactie worden de wenkbrauwen opgetrokken van verbazing over het bericht dat wegrestaurants gecontroleerd gaan worden op legionellabesmetting.
Nog maar een week geleden doken uit Duitsland berichten op over grootschalige fraude met SCR-systemen. Die zouden onbruikbaar gemaakt kunnen worden, zonder dat het motormanagement van de vrachtwagen dit 'weet'. Wanneer de truck dit wel constateert, schiet de vrachtwagen in een noodloop, en kan de chauffeur met zijn combinatie alleen stapvoets de vluchtstrook bereiken. Het AdBlue systeem uitschakelen is concurrentievervalsing, iedereen betaalt netjes voor zo'n dure en schone Euro VI truck, en dan zijn er enkele fraudeurs die het milieu laten betalen voor hun kwade bedoelingen.
We hebben als BIGtruck netjes verhaal gehaald bij de Inspectie, die ons doodleuk doorverwees naar het ministerie. ''Is niet onze zaak'', heette het. We drongen aan en kregen een nummer van iemand op het ministerie. Dit leidde verder tot niets, men weet het niet. En dan nu dit verhaal, over legionella.
Waarom toch, laten instanties in verkiezingstijd zo luid en duidelijk hun kansen liggen om eens daadkracht te tonen? De inspectie heeft enkele veelbelovende stappen gezet rond de jaarwisseling met een aantal invallen. Hiervan moet overigens nog maar blijken of ze op het juiste spoor zitten. Met het inspecteren van Nederlandse doucheruimtes in een tijd dat Duitsers en Polen alarm slaan over fraude met SCR-systemen laten inspectie en ministerie zien incapabel te zijn. Dat is buitengewoon zorgwekkend.