IRU: Chauffeurstekort groeit met 13% in een jaar

Blog
09-03-2020 | Door Tim de Jong

De overkoepelende mondiale organisatie voor wegvervoer IRU, voorspelt dat het tekort aan chauffeurs de komende twaalf maanden flink zal toenemen. Nu zoeken transporteurs voor bijna een kwart van hun trucks, 23% om precies te zijn, chauffeurs. In de loop van dit jaar groeit het tekort naar 36%, aldus IRU. De problemen zijn het ernstigst in Polen en Roemenië.

Vanzelfsprekend gaat zo’n bericht vergezeld van de nodige suggesties om de ernstigste nood te lenigen. De IRU raadt aan om meer vrouwen voor het beroep te interesseren en het stelt voor om de minimumleeftijd om een truck te besturen in een land als Roemenië te verlagen van 21 naar 18 jaar. De instantie hamert verder op het realiseren van beveiligde parkeerplaatsen waar vrouwelijke chauffeurs zich ook veilig voelen. Opvallend aan het bericht van IRU is verder dat slechts zeven procent van de Europese truckchauffeurs jonger is dan 25, en dat een kwart ouder is dan 45 jaar.

Meer loon?

Waar de IRU weer handig omheen draait, is een verhoging van het basisloon. Het is niet voor het eerst dat de IRU zich druk maakt over het chauffeurstekort en het met goed bedoelde suggesties komt. Over de geringe interesse bij jongeren om chauffeur te worden, schrijft IRU dat ‘er veel moet gebeuren’ om jongeren te interesseren. Wanneer de basislonen niet omhoog gaan en in lijn komen met beroepen waarbij jongeren elke avond thuis zijn, en niet midden in de nacht aan de slag hoeven, dan moet er inderdaad nog heel veel gebeuren. Ook vrouwen en jongeren gaan niet op de bok, als ze met ander, regelmatiger werk meer kunnen verdienen.

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.