De nu aangekondigde kilometerheffing voor trucks in ons land leidt tot discussie. Dat is een beetje vreemd, want in vrijwel alle landen in Europa wordt al per kilometer afgerekend. Het is een rechtvaardiger manier om een heffing in rekening te brengen waarmee het wegenonderhoud en dat van bruggen en viaducten wordt gefinancierd. Nederland heeft om wat voor reden tot dusverre altijd afgezien van zo'n heffing. Dit heeft de buitenlandse transportbedrijven die wij dagelijks op onze wegen zien rond rijden, zeker in de kaart gespeeld. Met het eurovignet waren ze erg goedkoop uit. Maar Nederlandse vervoerders betalen in het buitenland wel het volle pond.
Met andere woorden: de nu aangekondigde heffing is niet alleen rechtvaardiger, maar zal ook meer buitenlands tolgeld naar Nederland doen vloeien. Dat zijn die bedrijven al gewend te doen in alle landen om ons heen. Voeren die (Oost Europese) bedrijven veel werk uit in ons land, dan profiteert Nederland eindelijk hiervan mee. Ik zou willen zeggen: worden ze rechtvaardiger belast. Juist ook omdat we naar Duits, Brits en Belgisch voorbeeld naar euro uitlaatgasklasse gaan belasten.
Het eurovignet kan dan verdwijnen en de motorrijtuigenbelasting kan voor een deel voor Nederlandse transportbedrijven worden verlaagd. Ook dit zien we in de landen om ons heen.
Wat ons zo tegenvalt van de TLN-en en evo's van deze wereld, is dat ze er niet voor pleiten om met de vele miljoenen van de heffing, de transitie naar trucks op gas, biodiesel, HVO en naar elektrische trucks te gaan stimuleren, inclusief de bouw van tankstations voor gas en laadpunten voor elektrische trucks. Dus: betaal met de heffing de transitie naar een veel duurzamere sector. Nu is het moment daar: TLN legde vorige week nog uit dat het beter gaat met de sector dan ooit sinds tien jaar. Oftewel: Repareer het dak als de zon schijnt!