Kilometerheffing kan duurzame transitie helpen

Blog
22-09-2017 | Door Tim de Jong

De nu aangekondigde kilometerheffing voor trucks in ons land leidt tot discussie. Dat is een beetje vreemd, want in vrijwel alle landen in Europa wordt al per kilometer afgerekend. Het is een rechtvaardiger manier om een heffing in rekening te brengen waarmee het wegenonderhoud en dat van bruggen en viaducten wordt gefinancierd. Nederland heeft om wat voor reden tot dusverre altijd afgezien van zo'n heffing. Dit heeft de buitenlandse transportbedrijven die wij dagelijks op onze wegen zien rond rijden, zeker in de kaart gespeeld. Met het eurovignet waren ze erg goedkoop uit. Maar Nederlandse vervoerders betalen in het buitenland wel het volle pond.

Met andere woorden: de nu aangekondigde heffing is niet alleen rechtvaardiger, maar zal ook meer buitenlands tolgeld naar Nederland doen vloeien. Dat zijn die bedrijven al gewend te doen in alle landen om ons heen. Voeren die (Oost Europese) bedrijven veel werk uit in ons land, dan profiteert Nederland eindelijk hiervan mee. Ik zou willen zeggen: worden ze rechtvaardiger belast. Juist ook omdat we naar Duits, Brits en Belgisch voorbeeld naar euro uitlaatgasklasse gaan belasten.

Het eurovignet kan dan verdwijnen en de motorrijtuigenbelasting kan voor een deel voor Nederlandse transportbedrijven  worden verlaagd. Ook dit zien we in de landen om ons heen.

Wat ons zo tegenvalt van de TLN-en en evo's van deze wereld, is dat ze er niet voor pleiten om met de vele miljoenen van de heffing, de transitie naar trucks op gas, biodiesel, HVO en naar elektrische trucks te gaan stimuleren, inclusief de bouw van tankstations voor gas en laadpunten voor elektrische trucks. Dus: betaal met de heffing de transitie naar een veel duurzamere sector.  Nu is het moment daar: TLN legde vorige week nog uit dat het beter gaat met de sector dan ooit sinds tien jaar. Oftewel: Repareer het dak als de zon schijnt!  

Laatste blogberichten

Blog
22-11-2024
Sneeuw Frankrijk

Frankrijk: Boete na stilgezet te zijn door sneeuw

De eerste sneeuw heeft behoorlijk huisgehouden in Europa. Niet alleen in ons land maar bijvoorbeeld ook…
Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.