De veelbesproken monopolist die in Nederland kaarten uitgeeft voor de digitale tachograaf heeft zich de woede van TLN op de hals gehaald door het tarief voor bestuurderskaarten met één euro te verhogen. Deze prijsverhoging komt na een prijsverlaging van twee euro een jaar eerder, om critici tegemoet te komen, maar wat natuurlijk een dikke middelvinger was. Zoals bekend kosten bestuurderskaarten voor de digitale tacho nergens zo veel als in Nederland. TLN spreekt van ‘een verkeerd signaal’.
De prijs van een kaart bedraagt straks excl. BTW 93 euro. Het gemiddelde tarief in andere Europese landen bedraagt 59 euro. Uit eerder onderzoek onzerzijds kwam al snel naar voren dat in sommige landen je met drie, vier tientjes klaar bent.
Overleg
TLN en andere ondernemersorganisaties wachten nog steeds op de eerder toegezegde uitnodiging van de Inspectie Leefomgeving en Transport om in gesprek te gaan over het nieuwe, nog nader te bepalen, tarievenstelsel, waarin ook het tachograafkaarttarief zijn plek zal krijgen. Vraagpunt voor TLN zal daarbij opnieuw zijn hoe een aannemelijke kostprijs van KIWA tot stand kan komen, gezien het veel lagere gemiddelde tachograafkaarttarief in Europa van 59 euro.
Een moedig voornemen van TLN. Echter wij vrezen dat deze monopolist gewoon doet waar hij zin in heeft. Anders verhoog je zo’n tarief niet terwijl je al veruit de duurste bent, midden in de coronacrisis. Dat is een regelrechte provocatie.