Kiwa provoceert met tariefsverhoging bestuurderskaart

Blog
26-11-2020 | Door Tim de Jong

De veelbesproken monopolist die in Nederland kaarten uitgeeft voor de digitale tachograaf heeft zich de woede van TLN  op de hals gehaald door het tarief voor bestuurderskaarten met één euro te verhogen. Deze prijsverhoging komt na een prijsverlaging van twee euro een jaar eerder, om critici tegemoet te komen, maar wat natuurlijk een dikke middelvinger was. Zoals bekend kosten bestuurderskaarten voor de digitale tacho nergens zo veel als in Nederland. TLN spreekt van ‘een verkeerd signaal’.

De prijs van een kaart bedraagt straks excl. BTW 93 euro. Het gemiddelde tarief in andere Europese landen bedraagt 59 euro. Uit eerder onderzoek onzerzijds kwam al snel naar voren dat in sommige landen je met drie, vier tientjes klaar bent.  

Overleg

TLN en andere ondernemersorganisaties wachten nog steeds op de eerder toegezegde uitnodiging van de Inspectie Leefomgeving en Transport om in gesprek te gaan over het nieuwe, nog nader te bepalen, tarievenstelsel, waarin ook het tachograafkaarttarief zijn plek zal krijgen. Vraagpunt voor TLN zal daarbij opnieuw zijn hoe een aannemelijke kostprijs van KIWA tot stand kan komen, gezien het veel lagere gemiddelde tachograafkaarttarief in Europa van 59 euro.

Een moedig voornemen van TLN. Echter wij vrezen dat deze monopolist gewoon doet waar hij zin in heeft. Anders verhoog je zo’n tarief niet terwijl je al veruit de duurste bent, midden in de coronacrisis. Dat is een regelrechte provocatie. 

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.